El Món Terrassa: Torna la campanya sense soroll als menjadors escolars

El pròxim 24 d'abril es commemorarà el dia internacional Sense Soroll. Per aquest motiu, l'empresa de menjadors TENO (Temps per l'Educació, la Nutrició i l'Oci) recupera la iniciativa impulsada l'any passat, Sense Soroll, Somrius, enfocada als menjadors escolars. Aprofitant la celebració del dia internacional sense soroll, 24 d’abril i també del 22 al 28 d’abril es fa la setmana sense soroll, promoguda pel departament de Medi Ambient. El projecte vol millorar el confort acústic en els menjadors dels centres escolars en els que ofereixen aquest servei.

Reduir la Contaminació acústica a l'espai del menjador

El soroll i la contaminació acústica als centres escolars és una realitat cada vegada més documentada i que reclama més atenció per part d’educadors i famílies. Un dels espais on aquest aspecte es fa més greu és el menjador. Efectivament, el moment del dinar a les escoles suposa un trencament dels horaris i les normes establertes a l’aula i afavoreix l’esbarjo i la interrelació social dels infants. L’excés de soroll ve donat per la cridòria, per dinàmiques incorrectes i, també, per deficiències estructurals dels espais. Així neix Sense Soroll, Somrius, un projecte estable que té per objectiu la presa de consciència del valor del silenci i l’adquisició d’hàbits acústics respectuosos durant l’estona del menjador, principalment en el moment dels àpats.

La missió de Sense Soroll, Somrius és reduir el volum sonor del menjador de l’escola durant l’estona de l’àpat de manera conscient, interioritzant els beneficis d’alimentar-se en un entorn sense soroll. Es tracta del primer projecte que aposta per un plantejament integral, que s’implementa de manera global i de llarga durada. El projecte s’estructura en diferents actuacions al voltant de la presa de consciència, la formació especialitzada del personal educador, un programa d’activitats a llarg terme amb els infants i, també, un pla de condicionament acústic de cada menjador.

Gran èxit d'assistència a la presentació de Sense Soroll, Somrius

El passat 24 d’abril va tenir lloc la presentació pública del projecte Sense Soroll, Somrius, un projecte que té per objectiu la presa de la consciència del valor del silenci i l’adquisició d’hàbits acústics respectuosos durant l’estona del menjador. La missió de Sense Soroll, Somrius és reduir el volum sonor del menjador de l’escola durant l’estona de l’àpat de manera conscient, interioritzant els beneficis d’alimentar-se en un entorn sense soroll. Es tracta del primer projecte que aposta per un plantejament integral, que s’implementa de manera global i de llarga durada. El projecte s’estructura en diferents actuacions al voltant de la presa de consciència, la formació especialitzada del personal educador, un programa d’activitats a llarg terme amb els infants i, també, un pla de condicionament acústic de cada menjador.

L’acte, concebut com una taula rodona, ha volgut argumentar i emmarcar el projecte a partir de les veus d’experts dels diferents àmbits que tracten el tema del soroll en l’entorn infantil i juvenil. Així, l’àmbit pedagògic ha estat representat per Lina Espel i Cesca Rodríguez-Arias, directora i mestra de l’escola La Rosella. L’àmbit de salut s’ha fet present a través de la Teresa Ribalta, directora general adjunta de Fundació Orienta. També s’ha donat veu a la part tècnica de la gestió del soroll, amb Juan Carlos Martín de l’empresa Acústica Integral, amb la qual Teno ha firmat un acord de col·laboració per dur a termes millores acústiques als menjadors. Finalment, Carles López, responsable d’Avaluació i Gestió de Contaminació Acústica del Servei de Prevenció i Control de la Contaminació Acústica i Lumínica de la Generalitat de Catalunya ha donat el punt de vista institucional i ha ofert dades de la gravetat del soroll en les diferents ciutats catalanes. Tots ells han parlat des de diferents àmbits mostrant que aquest problema ha de ser abordat de manera integral i conjunta per oferir una solució global.

L’acte es va ubicar de manera simbòlica la Biblioteca de Catalunya, un espai de silenci enmig del bullici de la ciutat, exemplificant la nostra voluntat de recuperar espais de benestar i sense soroll. Els assistents, responsables d’escoles i d’ampes, periodistes i professionals del sector van seguir atentament les presentacions de cada ponent i van celebrar la posada en marxa d’un projecte únic en l’àmbit dels menjadors escolars.

Trobareu més informació de Sense Soroll, Somrius a https://www.teno.cat/ca/sense-sorolls-somrius.html

 

 Fotos RP 180424 9

 Fotos RP 180424 6

Fotos RP 180424 3

Fotos RP 180424 2

 

 

 

 

El projecte “Sense Soroll, somrius” protagonista als mitjans de comunicació

Tot just acabem de tancar el curs 2017-2018, un curs que per Teno ha suposat el llançament del projecte “Sense Soroll, somrius”, nascut amb l’objectiu de prendre consciència del valor del silenci i l’adquisició d’hàbits acústics respectuosos durant l’estona del menjador.

Pel que fa a la seva repercussió mediàtica, el balanç no pot ser més satisfactori. El País, La Vanguardia, Diari Ara,TV3,BTV... són només una mostra dels mitjans que s’han interessat pel projecte i han publicat el seu punt de vista, en alguns casos, ampliat amb entrevistes a la direcció de Teno.

Pel que fa als missatges, s’ha incidit en la idea que la contaminació acústica provoca en els infants problemes de memòria, de concentració, d’aprenentatge i insomni, a més d’afectar l’estat d’ànim. Així mateix, s’ha destacat que Sense Sorroll, somrius, és un projecte pioner, amb una visió integral que abraça l’assessorament a les escoles però també les millores tècniques com ara sistemes d’insonorització al menjador i la formació del personal.

Ens sentim, per tant, molt satisfets, ja que constatem que els mitjans han sabut copsar molt bé la finalitat del projecte. No podem fer res més que agrair-los la seva implicació. Tot plegat, ens anima a continuar treballant-hi el proper curs.

Trobareu més informació de Sense Soroll, Somrius a https://www.teno.cat/ca/sense-sorolls-somrius.html

 El pais

 ARA

 La Vanguardia

aparicio tv3

aparicio btv

 

 

 

 

Comença el projecte D'equipatge l'esperança als menjadors de Teno

Ens fa molta il·lusió presentar-vos el projecte pedagògic que volem treballar aquest curs amb una quinzena dels nostres menjadors i que hem titulat "D’equipatge l’esperança".

Recollint la tradició del curs anterior en el treball dels valors i les capacitats amb el projecte Sense por tot es fa possible, enguany volem posar la nostra mirada en les vides dels nens i nenes refugiats que viuen als camps de Grècia. D’equipatge l’esperança vol adreçar una mirada solidària i empàtica a la vida quotidiana dels camps, treballant conceptes com l’amistat, l’esperança, la família o els drets humans. Per conduir aquesta reflexió, i de la mateixa manera que el curs passat vam anar de la mà de l’Anna Vives, hem decidit treballar amb l’ONG Open Cultural Center www.openculturalcenter.org, que ens acompanyarà en aquest viatge.

Per introduir el projecte, Teno ha fet arribar a cada escola una maleta viatgera carregada d’elements per treballar el tema de la vida quotidiana als camps de refugiats.

Dins la maleta, el llibre Amic meu!, editat per la ONG Open Cultural Center, posa veu a diferents històries de nens refugiats que han dibuixat el seu passat, el seu present i el seu futur. El llibre s’estructura en quatre parts: la vida a Síria, de Síria a Grècia, la vida en un camp de refugiats i el futur.

Acompanyant el llibre, el dossier pedagògic proposa diferents activitats segons cicle educatiu per treballar el tema dels nens als camps. Les escoles de Teno han aprofitat per aprofundir en aquest tema tan dramàtic des d’un punt de vista empàtic i esperançador. Alhora, i coincidint amb el Dia Escolar de la Pau i la No Violència, els nens i nenes han reflexionat sobre els valors vinculats a la pau i la convivència.

Una de les accions més importants en el marc del projecte ha estat el cicle de xerrades que els menjadors de Teno han acollit durant una mica més d’un mes, conduïdes per la ONG Open Cultural Center.

La xerrada ha contextualitzat geogràficament el conflicte de Síria i ha explicat a les aules la vida dels nens als camps de refugiats de Grècia. En Gerard, membre voluntari de l’ONG, ha mostrat imatges i explicat en primera persona el treball que les organitzacions no governamentals duen a terme als camps.

El projecte continua amb una segona fase que potencia la creativitat i l’expressió de tots els infants proposant-los plasmar els valors i idees que han après en el suport més pedagògic que existeix: un joc.

Acompanyeu-nos en aquest viatge cap a l’esperança!

 

Pau vila1

 IMG 20180206 WA0006

 IMG 4848

IMG 4893

IMG 4899

MAS I PERERA DIA DE LA PAU

foto maletes a oficina

 

Els gustos s’aprenen

Les preferències alimentàries s’adquireixen a través de l’aprenentatge

El rebuig d’un infant davant d’un aliment nou o que no resulta familiar és normal. Aquesta reacció és coneguda com a neofòbia i es tracta d’un mecanisme de supervivència dels éssers vius davant un aliment desconegut que és percebut com una possible amenaça per desconegut.

Els pares som responsables de la salut i el benestar dels nostres fills, i l’alimentació n’és un dels pilars fonamentals. La tria dels productes més sans, l’educació del gust i, en darrer terme, l’ensenyança de quins són els aliments saludables i quins no ho són és la nostra responsabilitat.

Aquesta educació requereix de diferents actuacions per part de les famílies. En primer lloc, l’educació en l’exemple: si uns pares no mengen verdures, el més probable és que la seva descendència tampoc en mengi. Per tant, és fonamental que fem aquest exercici des de casa mostrant als nostres fills que nosaltres també tenim una alimentació sana: la imitació del model quotidià farà que la incorporació d’aliments nous sigui més fàcil.

En segon lloc, l’educació en la responsabilitat: els pares hem de triar els aliments que mengen els nostres fills, ja que posem en valor criteris que ells no coneixen com ara la salut, el valor nutricional o l’equilibri amb altres plats. Per això és molt important no discriminar determinats aliments de manera negativa o positiva (castigar amb menjar verdures o premiar amb menjar postres envasades o caramels) i ajudar-nos de recursos visuals que facin que tots els aliments resultin atractius i apetitosos als ulls dels infants: podem fer jocs amb els colors, textures, combinacions o formes dels productes al plat.

Finalment, l’educació del paladar, que es basa en la paciència i l’amor. Obligar-los a menjar o substituir l’aliment per un altre no els ajudarà a tenir una bona relació amb el menjar ni a desenvolupar preferència pel que és saludable. Si un dia rebutgen un aliment no hem de desistir ni enfadar-nos, però tampoc obligar-los a menjar-lo: la insistència pacient, mostrant repetidament aquell aliment a la nostra taula, una i altra vegada, farà que esdevingui quelcom quotidià i finalment serà acceptat amb naturalitat.

Ensenyar a menjar els nostres infants és tan necessari i important com ensenyar-los a cordar-se l’abric, a travessar el carrer o a lligar-se els cordons de les sabates. El nostre compromís i persistència és un regal pel seu benestar present i futur, i per fer d’ells adults responsables amb la seva pròpia salut i la del nostre planeta.

Montse Santalla, dietista co·legiada de Teno Menjadors

 

Utilizamos cookies propias y de terceros para obtener nuestros servicios, recoger información estadística e incluir publicidad. Si continua navegando acepta su instalación y uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en nuestra política de cookies. Política de Cookies