Com funciona el nostre Protocol d’Al·lèrgies?

Cada cop, en la nostra societat actual, ens trobem amb l’augment d’al·lèrgies i intoleràncies alimentàries en general i en especial, entre els més petits. Davant d’aquesta realitat, Teno realitza un estricte protocol de seguiment i coordinació d’al·lèrgies dins dels nostres menjadors escolars, que consta d’un complet circuit de seguretat. Vols saber-ne més? 

SEAT 1T menjador

En primer lloc, la família ha d’informar i aportar un certificat mèdic amb la patologia alimentària que presenta el seu fill o filla en el moment de la inscripció al menjador escolar. A continuació s’haurà d’especificar: el diagnòstic, els al·lèrgens, la sensibilitat al·lèrgica, la llista d’aliments permesos i prohibits, la simptomatologia en cas d’accidents i el protocol d’actuació en cas d’accident. Des de TENO sempre recomanem a les famílies reunir-se amb els responsables del menjador escolar per aportar la informació addicional que considerin.

Amb l’informe mèdic i el recull d’informació requerida, des del departament de dietètica de TENO es dissenyen uns menús escolars a mida i adequats a les necessitats particulars de l’infant. Aquesta derivació però, sempre es fa procurant que sigui el màxim similar al menú basal del menjador escolar.                

  Cal subratllar que als menjadors escolars de TENO extremem les mesures de seguretat alimentària a l’hora d’elaborar i manipular aquest tipus de menús escolars. Els responsables de cuina i de menjador revisaran de forma estricta la composició dels plats, verificant els ingredients i totes les traces que puguin afectar, seguint un protocol d’al·lèrgies de doble verificació. A més, durant el servei del menjador escolar, les al·lèrgies als aliments estaran indicades en una llista i cada cop que surti el plat de cuina es supervisarà i registrarà dos cops, pel cuiner i pel monitor de menjador el serveixi. A l’hora de servir les taules també es procedirà a senyalitzar el lloc on s’haurà de servir alguna dieta especial.

 

NOTA: Aquest és un resum del protocol de seguretat de TENO, ampliat per a treballadors i centres escolars en el dossier corresponent.  

Descobreix els bàguls pedagògics itinerants!

Els baguls de Teno són un conjunt de recursos temàtics que viatgen pels nostres menjadors escolars amb l’objectiu d’apropar, mitjançant el joc, una sèrie de valors i coneixements en funció de la seva temàtica. Agafa el passaport i uneix-te al nostre “tour” pedagògic! 

Els continguts lúdics i pedagògics s’actualitzen regularment, inclosos jocs i material específic segons la temàtica del bagul. Cada bagul roman a l’escola unes quatre setmanes aproximadament i ve acompanyat d’unes fitxes explicatives que ajuden als monitors i monitores de menjador a ampliar els recursos que ofereix. Entre els equipatges més destacats trobem el Bagul de la Solidaritat, un recull de jocs i dinàmiques per treballar els valors de la companyonia entre els infants, o La Maleta Calidoscopi, que ofereix recursos sobre la coeducació i igualtat de gènere. Altres baguls que roden pels nostres menjadors escolars són:

  • Bagul de jocs tradicionals.
  • Bagul de malabars.
  • Bagul d’esports.
  • Bagul de músiques del món
  • Bagul de construccions.

 El Drac 1T bagulsEl Drac 1T baguls 2

  

 

Jo em serveixo!: Empoderem els infants

L’espai del migdia i el menjador escolar ofereixen una gran oportunitat per implementar pedagogia d’una manera lúdica i treballar hàbits socials, d’higiene i alimentaris d’una manera natural entre l’alumnat. El programa Jo em serveixo!, que combina de manera ideal el desenvolupament d’aquests hàbits,  consisteix a deixar que els infants se serveixin directament el plat des de la safata posada a taula. Una iniciativa que portem implementant des de fa 4 anys al 90% dels nostres menjadors escolars. Descobreix les claus del seu èxit! 

 Quin és el nostre objectiu?
Des de Teno cerquem una doble finalitat. D’una banda, es vol respectar els senyals innats d’autoregulació de l’alimentació deixant que l’infant mengi seguint la seva sensació de gana i sacietat. D’altra banda, Jo em serveixo! Li permet assimilar de manera natural els hàbits de comportament a taula com adquirir competències en l’organització dels plats de tots els companys de la seva taula o  aprendre a respectar el torn de servir-se el plat. Es fomenta una actitud autònoma i responsable en relació amb les quantitats de menjar que es posa al plat, fer-se conscient de les proporcions adequades d’aliment segons la seva gana i es fa seu l’ús dels diferents estris de cuina. 
Aquest programa es realitza sempre sota la supervisió i ajuda de l’equip de monitoratge, encarregat de fer l’acompanyament al llarg de tot el servei i comprovar que tots els infants se serveixen i dinen les quantitats adequades.
 
Com s’aplica el programa?
En primer lloc, els infants paren taula destriant els utensilis adients segons el menú del dia. A continuació l’equip de monitors i monitores de menjador  o personal de cuina serveix damunt de les taules les olles o recipients amb el primer plat. Tot respectant el torn de servir-se, cada infant s’omple el plat segons la seva sensació de gana i sacietat, sempre sota la supervisió i ajuda dels educadors infantils. El procés es repeteix amb el segon plat i les postres.
 
Com és un menjador amb el programa Jo em serveixo!?
Hem comprovat que els menjadors escolars que compten amb Jo em serveixo!, aconsegueixen importants  millores. L’ambient és més tranquil i relaxat, reduint el trànsit entre taules i cadires, ja que els monitors de lleure guanyen temps per l’acompanyament dels infants en detriment d’haver de servir el menjar, augmentant el valor pedagògic de la figura del monitor de menjador escolar. Es redueix el malbaratament alimentari i s’incrementa l’interès per tota mena d’aliments. En conclusió, els infants mengen més i millor!!
 

L'espai del migdia: Benvinguts als patis coeducatius

A les escoles, l’omnipresència de la pilota, segons els experts ocupa el 80% de l’espai del pati, no és res nou, però cada cop es comença a posar en qüestió. Segons l’informe “Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatives” publicat per la Fundació Jaume Bofill, l’alumnat passa 525 hores a l’any al pati. Però cal subratllar que el pati no és només l’espai físic on els alumnes s’oxigenen entre classe i classe, sinó un escenari essencial de socialització on nens i nenes han de conviure.

Com a especialistes a gestionar l'espai del migdia, a banda del menjador escolar, entenem que el pati és una espècie d’assaig general de què significa la interacció social adulta. L’objectiu actual de molts centres educatius, i amb el suport i col·laboració dels monitors i coordinadors de menjador, és democratitzar l’espai del pati.

Què és un pati coeducatiu?

És el pati que promou la convivència entre nens i nenes i intenta que no hi hagi opcions privilegiades davant d’altres tipus de jocs i habilitats. Per contra, el pati sexista  és aquell on hi ha espais segregat,   on els nens juguen a una  cosa i les nenes a un altra, on els nens ocupen l’espai central i les nenes la perifèria.

La solució no és prohibir el futbol, del que es tracta és de proposar alternatives  i opcions perquè nens i nenes juguin plegats. Es tracta de trobar nous espais on el pati sigui menys una pista esportiva i més un punt de trobada de jocs amb espais verds, cabanes, rocòdroms, sorrals, etc.

Quin és el paper dels mestres i monitors de menjador?

El drac 2

En els patis coeducatius el paper dels mestres i monitors de menajdor no es redueix a vigilar. Es tracta de proposar activitats i amb això no es vol reduir el joc lliure, sinó ensenyar als infants a autogestionar el seu temps, l’espai del pati i a jugar junts en igualtat. A jugar també s’aprèn i qui ha d’ensenyar  són els mestres i els monitors de menjador.

L’arquitectura de la igualtat

Jocs Esportius Amistat 2

Repensar els patis també és una qüestió de disseny  i s’han de transformar en espais coeducatius. Des de la perspectiva arquitectònica podem diferenciar tres àrees dins del pati. Una tranquil·la, amb més vegetació, hort, taules i bancs, on socialitzar de manera més reflexiva. Una àrea semi-activa amb sorrals, rocòdroms, tobogans o jocs d’equilibri, i finalment la zona activa està dedicada al joc competitiu, però sense prioritzar el futbol, i introduint tenis o voleibol.

 

Fonts:

"La igualdad de género comienza en el recreo". MujerHoy, Setembre 2019

“Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatius”, Fundació Jaume Bofill, 2010

Fem el menú!: un projecte educatiu d’èxit!

Seguint en la nostra línia de posar el focus d’atenció en els infants i fer-los protagonistes de tot el que passa, enguany hem posat en marxa el projecte “Fem el menú!”. Considerem que els plats de cada dia poden ser una oportunitat educativa als nostres menjadors.

L’elaboració dels menús pot ser tot un misteri als ulls dels més petits. Una “fórmula secreta” en la que s’han de tenir en compte  les recomanacions d’organismes internacionals, les normatives d’àmbit català, els coneixements nutricionals i el mateix projecte alime

A través d’un procés pensat i supervisat per la dietista de Teno, els  alumnes dels cursos superiors de l’escola Morsell han dissenyat el menú que s’ha servit  durant el passat mes de maig al menjador de la seva escola. Amb una metodologia lúdica i molt visual, han gaudit d’aquesta activitat, però n’han après molt més! I això no vol pas dir que durant el mes de maig només  s’hagi menjat pasta i cada dia les postres han estat gelats.ntari de Teno.

El menú resultant ha complert les mateixes normes que la resta de menús de l’any. D’aquesta manera els infants han après a conèixer, identificar i combinar elements com els diferents grups alimentaris, per aconseguir una proposta nutritiva completa.

Els nens i les nenes han elaborat els menús a partir dels aliments de temporada i productes de proximitat. A banda dels aliments,  també han descobert quines són les tècniques culinàries més recomanables que es fan servir amb més freqüència i quines es reserven només per a ocasions molt puntuals.

Tot i aquests condicionants, hi ha marge per a la imaginació i la creativitat! Els nens i nenes han aconseguit  un menú dissenyat en primera persona i a la taula. Una experiència que ben segur els acompanyarà com a un valuós aprenentatge vivencial sobre l’alimentació saludable.

Men Final Maig

Utilizamos cookies propias y de terceros para obtener nuestros servicios, recoger información estadística e incluir publicidad. Si continua navegando acepta su instalación y uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en nuestra política de cookies. Política de Cookies