L'Olla a taula a l'escola Pau Vila de Parets del Vallès

Ja fa alguns mesos que al menjador de l’escola municipal Pau Vila de Parets del Vallès apliquem el programa L’Olla a Taula amb els alumnes a partir de 2n de primària.

Aquesta escola se suma a la vintena de menjadors que tenim i que ja fa temps que apliquen aquest mètode que fomenta l’autonomia i responsabilitat dels infants al deixar-los servir directament el plat a taula, regulant ells mateixos les quantitats en funció de la seva gana.

L’Olla a Taula aporta beneficis directes tant en la salut dels nens i nenes com en l’ambient del propi menjador. D’una banda, quan els nens i nenes se serveixen directament el plat estan escoltant els senyals físics del seu organisme i, també, implicant-se responsablement en la seva pròpia alimentació. D’altra banda, aquestes actituds responsables afavoreixen un millor ambient al menjador: més silenci i més respecte que es tradueixen en un entorn més agradable on dinar.

 

Els alumnes de Pau Vila han rebut el programa amb molt interès i de manera natural i intuïtiva s’han adaptat a les noves dinàmiques: un responsable de taula, amb l’ajuda dels monitors i monitores, coordina el servei de cada plat. Cada infant, per ordre, es va servint el plat –practicant també la destresa amb alguns estris, ja que el cullerot requereix d’una certa tècnica ;) –. Els monitors i monitores del menjador s’han sorprès agradablement en veure que plats que tradicionalment “costen” (com la crema de verdures) són molt ben acceptats ja que es vinculen a actituds responsables de cada infant. Així, el fet de deixar que cadascú decideixi les quantitats afavoreix que s’hi interessin i, sobretot, que els plats quedin ben escurats!

 

 

 

Els gustos s’aprenen

Les preferències alimentàries s’adquireixen a través de l’aprenentatge

El rebuig d’un infant davant d’un aliment nou o que no resulta familiar és normal. Aquesta reacció és coneguda com a neofòbia i es tracta d’un mecanisme de supervivència dels éssers vius davant un aliment desconegut que és percebut com una possible amenaça per desconegut.

Els pares som responsables de la salut i el benestar dels nostres fills, i l’alimentació n’és un dels pilars fonamentals. La tria dels productes més sans, l’educació del gust i, en darrer terme, l’ensenyança de quins són els aliments saludables i quins no ho són és la nostra responsabilitat.

Aquesta educació requereix de diferents actuacions per part de les famílies. En primer lloc, l’educació en l’exemple: si uns pares no mengen verdures, el més probable és que la seva descendència tampoc en mengi. Per tant, és fonamental que fem aquest exercici des de casa mostrant als nostres fills que nosaltres també tenim una alimentació sana: la imitació del model quotidià farà que la incorporació d’aliments nous sigui més fàcil.

En segon lloc, l’educació en la responsabilitat: els pares hem de triar els aliments que mengen els nostres fills, ja que posem en valor criteris que ells no coneixen com ara la salut, el valor nutricional o l’equilibri amb altres plats. Per això és molt important no discriminar determinats aliments de manera negativa o positiva (castigar amb menjar verdures o premiar amb menjar postres envasades o caramels) i ajudar-nos de recursos visuals que facin que tots els aliments resultin atractius i apetitosos als ulls dels infants: podem fer jocs amb els colors, textures, combinacions o formes dels productes al plat.

Finalment, l’educació del paladar, que es basa en la paciència i l’amor. Obligar-los a menjar o substituir l’aliment per un altre no els ajudarà a tenir una bona relació amb el menjar ni a desenvolupar preferència pel que és saludable. Si un dia rebutgen un aliment no hem de desistir ni enfadar-nos, però tampoc obligar-los a menjar-lo: la insistència pacient, mostrant repetidament aquell aliment a la nostra taula, una i altra vegada, farà que esdevingui quelcom quotidià i finalment serà acceptat amb naturalitat.

Ensenyar a menjar els nostres infants és tan necessari i important com ensenyar-los a cordar-se l’abric, a travessar el carrer o a lligar-se els cordons de les sabates. El nostre compromís i persistència és un regal pel seu benestar present i futur, i per fer d’ells adults responsables amb la seva pròpia salut i la del nostre planeta.

Montse Santalla, dietista co·legiada de Teno Menjadors

 

Comprar de manera intel·ligent: el primer pas per una alimentació saludable

La millor estratègia per seleccionar aquells aliments de major qualitat nutricional quan anem al supermercat és la planificació. Us donem algunes eines per què us sigui més fàcil:

  • Pensar quins àpats es faran a casa i per quants membres de la família.
  • Planificar el menú (diari o setmanal), intentant incorporar una gran varietat de grups d’aliments i respectar les racions de consum saludables recomanades.
  • Revisar el rebost i el frigorífic per no comprar productes que encara tenim en suficient quantitat, sobretot en el cas dels productes frescos, evitant així que es facin malbé i reduint les restes.
  • Seleccionar productes de temporada i de proximitat, de millor qualitat nutricional i a més bon preu.
  • Confeccionar una llista dels aliments separada en tres columnes: no peribles (arròs, pasta, conserves, sucre…), frescos (fruita, verdura, carn, peix, lactis…) i congelats. Així farem la compra de manera més ordenada i, si seguim aquest ordre, mantindrem la cadena del fred i aconseguirem conservar millor la qualitat d’alguns productes.
  • Comparar preus, ofertes i la qualitat del producte: data de caducitat o de consum preferent, color i aspecte de les fruites i verdures, olor de la carn i el peix, etc.

Amb aquests consells aconseguirem guanyar temps, diners, més varietat en els nostres plats i satisfer les nostres necessitats nutricionals i les de la nostra família.

Anna Burgués

Dietista col·legiada CAT00660

Responsable de l’àrea nutricional de Teno

 

Utilizamos cookies propias y de terceros para obtener nuestros servicios, recoger información estadística e incluir publicidad. Si continua navegando acepta su instalación y uso. Puede cambiar la configuración u obtener más información en nuestra política de cookies. Política de Cookies