Planeta Menjador: Menjadores per ocells amb material reciclat

Planeta Menjador és el projecte transversal que vàrem proposar a tots els nostres menjadors escolars i que reprendrem el curs vinent. Mitjançant les diferents activitats conduïdes per l’equip de monitoratge de menjador, els infants aprenen hàbits i valors vinculats a la sostenibilitat. Per això, Teno proposa activitats dirigides a incorporar valors verds com per exemple: treballs manuals amb material reciclat, construcció de jardins verticals i mercat de reciclatge.

Els treballs manuals relacionats amb la natura desperten un interès especial entre els infants. Avui us proposem com elaborar una bonica i senzilla menjadora d’ocells amb un bric de llet. Un cop llesta la podeu omplir de llavors, fruita, pa o cereals perquè els ocells s’hi aturin a menjar quan ho necessitin. Les podeu penjar i posar a llocs de pas dels ocells; el jardí, el balcó, sempre on podeu tenir cura d’omplir-la i reemplaçar-la si cau.

Quin material ens cal?

Un bric buit de llet, regla, retolador, ganivet amb punta, tisores, dos branquillons rectes d'1 cm de gruix, cordill, menjar per a ocells.

Com ho fem?

Pas 1. Cal netejar  i eixugar molt bé el bric.

Pas 2. Pinteu-lo primer de color blanc, d’aquesta manera tapareu el disseny original per a decorar-lo millor.

Pas 3. Feu unes finestres grans en 2 dels quatre costats del bric de llet, deixant uns 5 cm per dalt i per baix, i 1 cm a dreta i esquerra. Per fer-les, primer dibuixa-les amb la regla i el retolador, i després retalla-les amb ajuda del ganivet i les tisores.

Pas 4. Decora pintant amb imaginació la menjadora.

Pas 5. Fes un forat a sota de cada finestra, a 2 o 3 cm de la vora, i passa-hi els branquillons d’un cantó a l’altre; aquests pals serviran perquè els ocells s’hi puguin estar mentre mengen.

Pas 6. Fes dos forats més a la part superior del bric que et serviran per passar-hi el cordill.

Pas 7. Omple la base del bric amb menjar per a ocells.

Ara només cal trobar el lloc adequat per penjar la menjadora! Gaudiu dels ocells i  la natura tot aprenent valors de sostenibilitat i conservació del Medi Ambient.

menjadoira pau vila

amistat menjadira ocellmenjadora isidre



 

Nova guia de l’alimentació saludable a l’etapa escolar- Recomanacions i Tendències

L’Agència de Salut Pública de Catalunya, ASPCAT, va presentar el passat dimarts dia 30 de juny la nova guia de L’alimentació saludable en l’etapa escolar, en la que s’han actualitzat tant recomanacions alimentàries i dietètiques per als infants, com aspectes vinculats a la sostenibilitat mediambiental de l’alimentació.

A continuació, i com a empresa dedicada al servei de menjadors escolars des de fa gairebé 30 anys, per una banda volem repassar els aspectes més destacats de la guia i com Teno ho aplica, i per l’altra identificar les noves recomanacions i tendències en l’alimentació en l’etapa escolar.

Cal destacar que aquesta nova guia vol promoure uns objectius que no són fàcils d’assolir i que s’han d’implementar de manera progressiva. Amb aquesta finalitat, des de Teno celebrem xerrades informatives, consensuem menús amb les AMPAs i fem activitats pedagògiques vinculades.

Amistat 1T Menjador hbits 11 2

 

Primerament, entre els aspectes a subratllar, ens trobem amb la importància de reduir l’impacte ambiental associat al consum d’aliments, sigui potenciant els aliments frescos o mínimament processats, de temporada, de producció local i de venda de proximitat, com evitar el malbaratament d’aliments i de la reducció de residus plàstics.

A Teno ja treballem des de fa temps en convertir l’espai del migdia i el menjador escolar en un entorn sostenible. Els nostres menús compten amb productes frescos i de temporada i mantenim una estreta relació amb els nostres proveïdors de proximitat per tal de contrastar que compleixen la normativa ambiental vigent. A més apropem als infants els valors ambientals amb el projecte transversal de Planeta Menjador.

En segon lloc, es fa una sèrie de recomanacions per als menús a l’escola, fent especial atenció als menús adaptats per a situacions especials i d’atenció a la diversitat, per motius de salut (al·lèrgies, celiaquia...) o per motius ètics o religiosos (sense de carn de porc, sense aliments d’origen animal) i es faciliten exemples. El projecte alimentari de TENO segueix un model flexible i inclusiu que ja contempla les adaptacions de menú necessàries per als infants, sigui pel motiu que sigui.

També es dóna gran protagonisme, com a tercer aspecte destacable, al moment dels àpats en general, com a transmissors de valors i hàbits. L’equip de Teno som conscients de la importància de garantir un programa d’hàbits en el nostre projecte pedagògic que inclou iniciatives com l’Espai del raspall, per adquirir hàbits d’higiene, Respect!, per desenvolupar valors relacionals o Planeta Menjador, sobre sostenibilitat i residus.

En quart lloc, se subratlla el protagonisme dels infants en la participació del procés alimentari, com a estratègia en l’adquisició de bons hàbits. Als menjadors escolars de Teno hem implementat iniciatives com Jo em serveixo!,que permet a les criatures guanyar autonomia per servir-se i per autoregular-se les quantitats de menjar, o Fem el menú, per aprendre sobre els grups d’aliments.                                                                                                  

Un cinquè aspecte és que la guia ha incorporat nous exemples de programacions de menús mensuals de tres i cinc dies per a les temporades de fred i de calor, així com per a menús adaptats (sense gluten, vegetarians, etc.) i suggeriments culinaris per a ambdues temporades. La dietista de Teno fa una proposta de menú mensual en detriment del menú de temporada, i amb les corresponents derivacions atenent les particularitats de cada centre. El motiu és que el menú mensual prioritza l’estacionalitat dels productes.

En sisè lloc, es vol fomentar tot el relacionat amb la sostenibilitat -productes de temporada, venda de proximitat i producció local, Peix de pesca sostenible, envasos reciclables- i es donen idees per evitar el malbaratament alimentari. Des de Teno treballem per implementar les mesures que facin més sostenibles els nostres menjadors escolars: des dels proveïdors i productes de proximitat, reduir residus al menjador oferint iogurt a granel, gerres d’aigua d’osmosi i estovalles i tovallons de roba, passant per l’eficiència energètica a la cuina, entre d’altres. Com a eines per combatre el malbaratament alimentari apliquem:

  • Reducció contaminació acústica menjador.Projecte Sense Soroll Somrius. Està demostrat que un espai harmoniós i calmat potencia uns àpats complets amb infants concentrats.
  • L’ús de plats en comptes de safates.Donat que es manté millor la temperatura dels aliments i no se serveixen tots de cop. Alhora, permet als i les alumnes ajustar la ració del segon plat a la gana que tenen després d’haver menjat el primer.
  • Jo em serveixo! Projecte que potencia que els infants s’autoregulin les racions.
  • Equip de monitoratge conscienciat. Són una peça clau per educar els infants sobre com evitar el malbaratament del menjar.
  • Peces de fruita més petites. Facilitar les quantitats adequades per evitar llençar-ne.

Per últim, s’han incorporat més idees i propostes per ajudar a augmentar l’activitat física diària, tant a l’entorn familiar com escolar. El programa d’activitats de TENO té en compte les recomanacions de la guia per garantir un sa exercici.

Canvis en les freqüències setmanals dels grups d’aliments recomanats pels menús escolars

A la nova guia s’ha arribat a un consens en les noves freqüències dels grups d’aliments recomanats pels menús setmanals del menjador escolar, augmentant la presència de llegums i hortalisses i reduint la de carns.

Als menús escolars dissenyats per la dietista de TENO és una tendència que ja portem posant en pràctica des de fa diversos cursos. De fet, al gener vam participar en un article de El Pais en referència a l’anunci del consistori d’Ada Colau sobre la reducció del consum de carn vermella als menjadors escolars dels centres educatius de la ciutat de Barcelona

A la nova guia es potencia el consum de llegums, sobretot en segons plats i es redueix el de peix, carn i ous. La freqüència de precuinats passa de 3 a màxim 2 cops al mes.

Una novetat a destacar és la desaparició del pa blanc, a partir d’ara el pa ha de ser integral i es recomana que la pasta i l’arròs també.

Per contra d’anteriors tendències, els productes ecològics els tracta com un valor afegit però remarcant que tant aquests com els de producció convencional són igual de segurs i nutritius.

Finalment fa menció als beneficis dels menús vegetarians i vegans, que s'han de poder oferir.

Podeu consultar la Guia completa aquí!

infografia

 

Producte de proximitat: Sardines en escabetx

La sardina és peix blau ric en minerals essencials com el calci, el ferro, el iode i sobretot és una font important dels famosos àcids grassos omega-3, bons per al cor i el cervell. Als nostres menjadors escolars sempre tenim en compte el producte de temporada i proximitat. Sabies que hi ha una època de l'any en la qual les sardines tenen més greix, i una altra en què estan més seques? En l’època en què tenen més greix és quan són bones per menjar a la brasa –durant els mesos que no porten erra, les sardines es poden coure i són molt saboroses. Avui us proposem una recepta fresca i saborosa, que segur que encantarà a grans i petits!

SARDINES EN ESCABETX

Ingredients:

400 g de sardina fresca // farina// 1 cabeça d'alls //2 pastanagues// 3 Cebes tendres// 2 gots d'oli d'oliva verge extra// 1 got de vinagre // 3 fulles de llorer// 2 cullerades de pebre vermell dolç// aigua (si cal)// sal/

Recepta:

Primer comencem per netejar les sardines. A continuació s'enfarinen i es fregeixen amb força oli. Un cop fregides es van col·locant en una cassola de fang amb el llorer. Després, en el mateix oli, es fregeixen els alls. Quan comencen agafar color hi afegim la ceba i la pastanaga tallada, tot seguit hi vessem el pebre vermell, ho remeneu una mica i immediatament (abans no es cremi el pebre).

Molt a poc a poc, afegiu un got de vinagre a la paella. Molt de compte!!! Que fa una reacció una mica bèstia i se us pot encendre la paella. Tingueu a punt una tapa per si de cas. I repeteixo, a poc a poc.

Esperem que arrenqui el bull i aleshores ho aboquem a la cassola de fang on tenim les sardines. Un cop es refredi, ho cobrim amb paper film i es deixa reposar a la nevera 4 o 5 dies.

I ja tenim llest un plat nutritiu i refrescant! Podeu acompanyar les sardines en escabetx amb una amanida de tomàquet i espàrrecs blancs i pa torrat.

SAVE 20200609 105202SAVE 20200609 105214SAVE 20200609 105233SAVE 20200609 105250SAVE 20200609 105302

Producte de proximitat: Benvinguts els espàrrecs blancs!

És temps d’espàrrecs blancs i cal aprofitar al màxim els productes de temporada! A Teno sempre potenciem la presència dels productes frescos, de temporada i proximitat en els menús dels nostres menjadors escolars. Els espàrrecs són les tiges i els brots tendres de l’esparreguera, planta de la família de les liliàcies. Els podem trobar silvestres als boscos mediterranis a l’inici de la primavera (Asparagus acutifolius aphyllus) o ser de cultiu (Asparagus officinalis). Els de cultiu poden ser de color blanc, quan creixen sota terra, o verds, si estan en contacte amb la llum del sol.

A l’hora de triar els espàrrecs, perquè siguin frescos ens hem de fixar en què les puntes estiguin tancades i siguin fermes, i la millor manera de conservar-los a la nevera és embolicar-los amb un drap humit. Els espàrrecs es poden cuinar al vapor, a la planxa, al forn o fregits, i en tot tipus de preparacions: sopes, acompanyats de maionesa, en una truita, en una pizza...

Ara que arriba la calor, gaudiu dels espàrrecs blancs frescos. Només cal bullir-los, i un cop freds, amanir-los amb oli d’oliva i sal i pebre. S’ha de valorar que de l'espàrrec s’aprofita tot! Amb les puntes i les pells podeu fer una deliciosa crema vegetal : 1 porro, 1 patata, 1 ceba i les cues i pells de l’espàrrec. La serviu amb crostons de pa torrat i teniu un primer plat deliciós!

Valor nutricional

El component principal dels espàrrecs és l’aigua (92%), seguit dels hidrats de carboni, la proteïna i la fibra. Aquesta fibra, per al seu alt contingut en fructooligosacàrids té un efecte prebiòtic molt positiu ja que afavoreix el desenvolupament de la flora intestinal beneficiosa per a la nostra salut.
A més, els espàrrecs són rics en potassi i pobres en sodi per això tenen un efecte diürètic; i contenen sofre que reforça el teixit dels cabells, la pell i les ungles.

Ja sabeu, doneu la benvinguda als espàrrecs blancs i bon profit!

font: Servei de Salut Pública i Consum. Diputació de Barcelona

 

 

L'espai del migdia: Benvinguts als patis coeducatius

A les escoles, l’omnipresència de la pilota, segons els experts ocupa el 80% de l’espai del pati, no és res nou, però cada cop es comença a posar en qüestió. Segons l’informe “Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatives” publicat per la Fundació Jaume Bofill, l’alumnat passa 525 hores a l’any al pati. Però cal subratllar que el pati no és només l’espai físic on els alumnes s’oxigenen entre classe i classe, sinó un escenari essencial de socialització on nens i nenes han de conviure.

Com a especialistes a gestionar l'espai del migdia, a banda del menjador escolar, entenem que el pati és una espècie d’assaig general de què significa la interacció social adulta. L’objectiu actual de molts centres educatius, i amb el suport i col·laboració dels monitors i coordinadors de menjador, és democratitzar l’espai del pati.

Què és un pati coeducatiu?

És el pati que promou la convivència entre nens i nenes i intenta que no hi hagi opcions privilegiades davant d’altres tipus de jocs i habilitats. Per contra, el pati sexista  és aquell on hi ha espais segregat,   on els nens juguen a una  cosa i les nenes a un altra, on els nens ocupen l’espai central i les nenes la perifèria.

La solució no és prohibir el futbol, del que es tracta és de proposar alternatives  i opcions perquè nens i nenes juguin plegats. Es tracta de trobar nous espais on el pati sigui menys una pista esportiva i més un punt de trobada de jocs amb espais verds, cabanes, rocòdroms, sorrals, etc.

Quin és el paper dels mestres i monitors de menjador?

El drac 2

En els patis coeducatius el paper dels mestres i monitors de menajdor no es redueix a vigilar. Es tracta de proposar activitats i amb això no es vol reduir el joc lliure, sinó ensenyar als infants a autogestionar el seu temps, l’espai del pati i a jugar junts en igualtat. A jugar també s’aprèn i qui ha d’ensenyar  són els mestres i els monitors de menjador.

L’arquitectura de la igualtat

Jocs Esportius Amistat 2

Repensar els patis també és una qüestió de disseny  i s’han de transformar en espais coeducatius. Des de la perspectiva arquitectònica podem diferenciar tres àrees dins del pati. Una tranquil·la, amb més vegetació, hort, taules i bancs, on socialitzar de manera més reflexiva. Una àrea semi-activa amb sorrals, rocòdroms, tobogans o jocs d’equilibri, i finalment la zona activa està dedicada al joc competitiu, però sense prioritzar el futbol, i introduint tenis o voleibol.

 

Fonts:

"La igualdad de género comienza en el recreo". MujerHoy, Setembre 2019

“Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatius”, Fundació Jaume Bofill, 2010

El Món Terrassa: Torna la campanya sense soroll als menjadors escolars

El pròxim 24 d'abril es commemorarà el dia internacional Sense Soroll. Per aquest motiu, l'empresa de menjadors TENO (Temps per l'Educació, la Nutrició i l'Oci) recupera la iniciativa impulsada l'any passat, Sense Soroll, Somrius, enfocada als menjadors escolars. Aprofitant la celebració del dia internacional sense soroll, 24 d’abril i també del 22 al 28 d’abril es fa la setmana sense soroll, promoguda pel departament de Medi Ambient. El projecte vol millorar el confort acústic en els menjadors dels centres escolars en els que ofereixen aquest servei.

Reduir la Contaminació acústica a l'espai del menjador

El soroll i la contaminació acústica als centres escolars és una realitat cada vegada més documentada i que reclama més atenció per part d’educadors i famílies. Un dels espais on aquest aspecte es fa més greu és el menjador. Efectivament, el moment del dinar a les escoles suposa un trencament dels horaris i les normes establertes a l’aula i afavoreix l’esbarjo i la interrelació social dels infants. L’excés de soroll ve donat per la cridòria, per dinàmiques incorrectes i, també, per deficiències estructurals dels espais. Així neix Sense Soroll, Somrius, un projecte estable que té per objectiu la presa de consciència del valor del silenci i l’adquisició d’hàbits acústics respectuosos durant l’estona del menjador, principalment en el moment dels àpats.

La missió de Sense Soroll, Somrius és reduir el volum sonor del menjador de l’escola durant l’estona de l’àpat de manera conscient, interioritzant els beneficis d’alimentar-se en un entorn sense soroll. Es tracta del primer projecte que aposta per un plantejament integral, que s’implementa de manera global i de llarga durada. El projecte s’estructura en diferents actuacions al voltant de la presa de consciència, la formació especialitzada del personal educador, un programa d’activitats a llarg terme amb els infants i, també, un pla de condicionament acústic de cada menjador.

Contra el malbaratament d’aliments

Una tercera part dels aliments que generem es malbaraten al llarg de tota la cadena alimentària. A Catalunya, en malbaratem al voltant de 35 Kg per persona i any. El menjar és un recurs realment valuós, però ens costa de recordar-ho en la nostra vida quotidiana. Les conseqüències del malbaratament tenen un gran impacte social i una important petjada ecològica, produint un increment de les emissions de CO2 a l’atmosfera. 

Amb un mínim nivell de conscienciació podem contribuir a canviar els nostres hàbits de consum. Sota aquesta premissa, l’Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló, amb la col·laboració de les AMPAs de les escoles del territori, ha impulsat un projecte d’aprofitament dels excedents dels menjadors escolars de la seva població. Com a responsables del servei de cuina de l’Escola Colònia Güell, TENO forma part d’aquest projecte, reduint el malbaratament alimentari i aprofitant els excedents per a persones en situació de risc social.

Com reaprofitem el menjar?

Des de TENO ens comprometem a, un cop acabat el servei, conservar les racions sobrants de la cuina de l'escola en recipients unidosi, el mateix dia que s’han generat, i a garantir la normativa vigent en matèria de seguretat alimentària en el procés de cuinat i emmagatzematge dels aliments.

L’Ajuntament és l’encarregat de proporcionar el material necessari per a l’aprofitament dels aliments (recipients unidosi, contenidors isotèrmics, plaques eutèctiques amb líquid refrigerant per al transport, termòmetre...) i documents de control (etiquetes, albarans...) per tal que l’emmagatzematge i el transport dels aliments s’efectuï amb garanties de seguretat des de la cuina de l'escola fins a les dependències d’Aliments Solidaris, l’entitat encarregada de distribuir gratuïtament les racions a les persones beneficiàries. Serveis Socials determinarà qui seran els beneficiaris d’aquests plats.  

 

NoMalbaratament cartell br

 

 

 

 

 

 

Acaba el cicle d'espectacles educatius de la titella Mill el Conill a les escoles

La presentació oficial d’en Mill el Conill, el personatge de Teno, s’ha dut a terme al llarg dels mesos de març i abril en un cicle d’espectacles educatius conduïts per la titellaire i contacontes professional Clara Algaba amb l’ajuda de la titella d’en Mill el Conill.

En Mill és un conill blanc de la Mediterrània. S’alimenta dels productes de temporada que troba als horts dels nostres proveïdors, tots de proximitat: pastanagues, bledes, espinacs, bròquils, mongeta tendra, herbes fresques, i també fruita com els plàtans i les pomes. El seu nom prové del llinatge dels cereals més sans, a la base de la piràmide alimentària: mill, quinoa, ordi, civada. En Mill és, en definitiva, un personatge natural, saludable, proper i molt simpàtic, que vol trobar la complicitat i amistat amb les nenes i nens dels nostres menjadors recordant-los d’una manera amable que la salut, el benestar i el creixement feliç van de la mà amb l’alimentació.

El cicle d’espectacles educatius amb la titella d’en Mill s’ha mostrat a una vintena d’escoles a tot Catalunya. Amb una durada d’uns 30 minuts per cada espectacle, en Mill i el cuiner Botifarrot han buscat els aliments més saludables i els productes de proximitat per oferir el millor menú als menjadors. També, l’espectacle ha incidit en la importància de reduir el soroll al menjador, en benefici d’un millor benestar dels infants i en el marc del nostre projecte Sense Soroll, Somrius. Els infants de les escoles s’han entusiasmat amb la titella i tots volien acariciar-li les orelles i apropar-s’hi. 

Amb aquest cicle Teno vol consolidar una activitat professionalitzada i d’alt valor artístic com és l’espectacle educatiu que anualment s’ofereix a totes les escoles. L’espectacle s’adapta i personalitza cada any –aquest any amb la incorporació de la titella d’en Mill, que servirà de fil conductor també per altres activitats i projectes de Teno–.

  miriam 374

 20180319 134024

miriam 402

miriam 415

 

 

 

 

 

Gran èxit d'assistència a la presentació de Sense Soroll, Somrius

El passat 24 d’abril va tenir lloc la presentació pública del projecte Sense Soroll, Somrius, un projecte que té per objectiu la presa de la consciència del valor del silenci i l’adquisició d’hàbits acústics respectuosos durant l’estona del menjador. La missió de Sense Soroll, Somrius és reduir el volum sonor del menjador de l’escola durant l’estona de l’àpat de manera conscient, interioritzant els beneficis d’alimentar-se en un entorn sense soroll. Es tracta del primer projecte que aposta per un plantejament integral, que s’implementa de manera global i de llarga durada. El projecte s’estructura en diferents actuacions al voltant de la presa de consciència, la formació especialitzada del personal educador, un programa d’activitats a llarg terme amb els infants i, també, un pla de condicionament acústic de cada menjador.

L’acte, concebut com una taula rodona, ha volgut argumentar i emmarcar el projecte a partir de les veus d’experts dels diferents àmbits que tracten el tema del soroll en l’entorn infantil i juvenil. Així, l’àmbit pedagògic ha estat representat per Lina Espel i Cesca Rodríguez-Arias, directora i mestra de l’escola La Rosella. L’àmbit de salut s’ha fet present a través de la Teresa Ribalta, directora general adjunta de Fundació Orienta. També s’ha donat veu a la part tècnica de la gestió del soroll, amb Juan Carlos Martín de l’empresa Acústica Integral, amb la qual Teno ha firmat un acord de col·laboració per dur a termes millores acústiques als menjadors. Finalment, Carles López, responsable d’Avaluació i Gestió de Contaminació Acústica del Servei de Prevenció i Control de la Contaminació Acústica i Lumínica de la Generalitat de Catalunya ha donat el punt de vista institucional i ha ofert dades de la gravetat del soroll en les diferents ciutats catalanes. Tots ells han parlat des de diferents àmbits mostrant que aquest problema ha de ser abordat de manera integral i conjunta per oferir una solució global.

L’acte es va ubicar de manera simbòlica la Biblioteca de Catalunya, un espai de silenci enmig del bullici de la ciutat, exemplificant la nostra voluntat de recuperar espais de benestar i sense soroll. Els assistents, responsables d’escoles i d’ampes, periodistes i professionals del sector van seguir atentament les presentacions de cada ponent i van celebrar la posada en marxa d’un projecte únic en l’àmbit dels menjadors escolars.

Trobareu més informació de Sense Soroll, Somrius a https://www.teno.cat/ca/sense-sorolls-somrius.html

 

 Fotos RP 180424 9

 Fotos RP 180424 6

Fotos RP 180424 3

Fotos RP 180424 2

 

 

 

 

El projecte “Sense Soroll, somrius” protagonista als mitjans de comunicació

Tot just acabem de tancar el curs 2017-2018, un curs que per Teno ha suposat el llançament del projecte “Sense Soroll, somrius”, nascut amb l’objectiu de prendre consciència del valor del silenci i l’adquisició d’hàbits acústics respectuosos durant l’estona del menjador.

Pel que fa a la seva repercussió mediàtica, el balanç no pot ser més satisfactori. El País, La Vanguardia, Diari Ara,TV3,BTV... són només una mostra dels mitjans que s’han interessat pel projecte i han publicat el seu punt de vista, en alguns casos, ampliat amb entrevistes a la direcció de Teno.

Pel que fa als missatges, s’ha incidit en la idea que la contaminació acústica provoca en els infants problemes de memòria, de concentració, d’aprenentatge i insomni, a més d’afectar l’estat d’ànim. Així mateix, s’ha destacat que Sense Sorroll, somrius, és un projecte pioner, amb una visió integral que abraça l’assessorament a les escoles però també les millores tècniques com ara sistemes d’insonorització al menjador i la formació del personal.

Ens sentim, per tant, molt satisfets, ja que constatem que els mitjans han sabut copsar molt bé la finalitat del projecte. No podem fer res més que agrair-los la seva implicació. Tot plegat, ens anima a continuar treballant-hi el proper curs.

Trobareu més informació de Sense Soroll, Somrius a https://www.teno.cat/ca/sense-sorolls-somrius.html

 El pais

 ARA

 La Vanguardia

aparicio tv3

aparicio btv

 

 

 

 

Surt la nova edició de Tenotícies 2018

El mes d’abril ha vist la llum la nova edició de la nostra revista Tenotícies pel curs 2017-2018. Amb aquesta edició consolidem aquest projecte gràfic que serveix anualment de punt de trobada de famílies i educadors al voltant de l’espai del menjador. Tenotícies és un aparador de les activitats que fem al llarg del curs i una oportunitat d’explicar amb més detall alguns dels nostres programes pedagògics i de visualitzar amb imatges tots els tallers i activitats que fan les escoles.

Tenotícies té unes seccions fixes que permeten copsar tant l’activitat pedagògica com l’alimentària de Teno. El reportatge es dedica a cada edició al projecte amb valors que s’ha dut a terme en totes les escoles de manera transversal i que implica cada curs la col·laboració externa amb una entitat o institució que treballi amb el valor social sobre el que tracta el projecte. Aquest curs “D’equipatge l’esperança” ha permès a totes les nenes i nens dels menjadors de Teno de descobrir que els valors travessen fronteres i que els infants refugiats són com nosaltres.

Les pàgines centrals es destinen a cada edició a la mostra d’activitats realitzades als menjadors, fent un repàs d’algunes de les activitats més rellevants i proposant un recull visual d’imatges de diferents escoles.

Un altre apartat que s’ha convertit en un clàssic és el de les entrevistes. Cada any entrevistem una cuinera i una monitora de dos menjadors diferents, fent parlar així la veu de l’experiència i el dia a dia amb els infants. En aquesta edició hem parlat amb la Maria del Mar Balaguer, coordinadora de l’escola Amistat de Figueres i amb la Maria Àngels Berrocal, cuinera de l’escola Tagamanent i que aquest any es jubila després de 16 anys treballant a l’escola.

Finalment, cada Tenotícies vol donar una mirada a la part alimentària del nostre servei, donant protagonisme als nostres proveïdors o a la qualitat dels nostres productes, entre d’altres aspectes. En aquesta edició hem volgut explicar-vos la feina que hi ha darrera de fer un bon menú escolar: una història “cuinada” de la mà dels diferents professionals que intervenen en el procés de garantir cada dia un menú saludable als plats de les nenes i els nens. També hem aprofitat per explicar amb detall el programa L’olla a taula, que fem a gran part dels nostres menjadors i que consisteix en deixar que els infants se serveixin directament el plat des de la safata posada a la taula.

Esperem que la gaudiu!

 

 pgina revista a

 pgina revista b

portada revista

 

 

 

Mill el Conill, la nova mascota de Teno

Ja feia temps que a Teno donàvem voltes a la necessitat d’incorporar al nostre equip una mascota en forma de personatge que incorporés tots els valors que defensem i que intentem transmetre en el nostre servei: producte de temporada i de proximitat, respecte mediambiental, educació viva i activa als menjadors. És així com ha nascut en Mill el Conill, un personatge carismàtic i ple de sentit que entra a formar part de moltes de les nostres activitats i projectes.

En Mill és un conill blanc de la Mediterrània. S’alimenta dels productes de temporada que troba als horts dels nostres proveïdors, tots de proximitat: pastanagues, bledes, espinacs, bròquils, mongeta tendra, herbes fresques, i també fruita com els plàtans i les pomes. El seu nom prové del llinatge dels cereals més sans, a la base de la piràmide alimentària: mill, quinoa, ordi, civada. En Mill és, en definitiva, un personatge natural, saludable, proper i molt simpàtic, que vol trobar la complicitat i amistat amb les nenes i nens dels nostres menjadors recordant-los d’una manera amable que la salut, el benestar i el creixement feliç van de la mà amb l’alimentació.

Per concebre en Mill hem anat a buscar la col·laboració d’una de les creadores de personatges infantils més conegudes a Catalunya, la il·lustradora Àfrica Fanlo www.africafanlo.com. L’Àfrica ha sabut captar les nostres voluntats i les ha materialitzat en un personatge que representa perfectament els valors de Teno.

En Mill el Conill està cridat a passejar-se sovint pels menjadors de Teno, i a convertir-se en un referent per tots els infants. La seva primera aparició pública es farà en la gira de Mill el Conill L’espectacle, una producció pròpia de Teno que itinerarà per tots els menjadors de la mà d’una titellaire professional i de la titella d’en Mill, representada fidelment gràcies a les mans hàbils de la creadora de titelles Angelina Puig. La gira està prevista a partir del mes de març i durà una estona de rialles, simpatia i, també, educació en bons hàbits alimentaris per tots els infants d’infantil dels menjadors de Teno.

 

Però en Mill també apareixerà en altres suports: els fulls de menús de Teno, on donarà cada mes consells nutricionals i altres informacions, i el nou catàleg que Teno ha dissenyat per presentar els seus serveis a les escoles.!

 

MILL EL CONILL 1

 MILL EL CONILL 5

 MILL EL CONILL 3

MILL EL CONILL 2

L'Olla a taula a l'escola Pau Vila de Parets del Vallès

Ja fa alguns mesos que al menjador de l’escola municipal Pau Vila de Parets del Vallès apliquem el programa L’Olla a Taula amb els alumnes a partir de 2n de primària.

Aquesta escola se suma a la vintena de menjadors que tenim i que ja fa temps que apliquen aquest mètode que fomenta l’autonomia i responsabilitat dels infants al deixar-los servir directament el plat a taula, regulant ells mateixos les quantitats en funció de la seva gana.

L’Olla a Taula aporta beneficis directes tant en la salut dels nens i nenes com en l’ambient del propi menjador. D’una banda, quan els nens i nenes se serveixen directament el plat estan escoltant els senyals físics del seu organisme i, també, implicant-se responsablement en la seva pròpia alimentació. D’altra banda, aquestes actituds responsables afavoreixen un millor ambient al menjador: més silenci i més respecte que es tradueixen en un entorn més agradable on dinar.

 

Els alumnes de Pau Vila han rebut el programa amb molt interès i de manera natural i intuïtiva s’han adaptat a les noves dinàmiques: un responsable de taula, amb l’ajuda dels monitors i monitores, coordina el servei de cada plat. Cada infant, per ordre, es va servint el plat –practicant també la destresa amb alguns estris, ja que el cullerot requereix d’una certa tècnica ;) –. Els monitors i monitores del menjador s’han sorprès agradablement en veure que plats que tradicionalment “costen” (com la crema de verdures) són molt ben acceptats ja que es vinculen a actituds responsables de cada infant. Així, el fet de deixar que cadascú decideixi les quantitats afavoreix que s’hi interessin i, sobretot, que els plats quedin ben escurats!

 

 

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies.