Menjadors escolars: Ja pots gaudir del Tenoticies 2021!

Ja ens trobem a la recta final del curs 20/21, potser un dels anys més complicats i estranys dels que ens han tocat viure a tots/es plegats/des.

Tot i així el curs escolar ha estat en actiu! Els infants, mestres, equips directius, cuiners/es, i  monitors/es de menjador han demostrat que un bon treball en equip i seguir les noves mesures de seguretat de la COVID han estat claus per avançar en la nova normalitat. 

Per això ens fa especial il·lusió presentar-vos la nova edició del Tenoticies! Enguany, amb el butlletí en format online,  hem recollit les principals activitats, projectes pedagògics, jocs i les propostes gastronòmiques dels nostres menjadors escolars, així com les entrevistes amb personal de cuina i monitoratge.

Us convidem a gaudir-lo en família!

Llegir Tenotícies 2021

DEF Revista tenoticies 2021 Página 1

Respect! El projecte propi i transversal del menjador escolar de TENO

El projecte Respect! pren forma al segon trimestre del curs al menjador escolar, amb activitats dirigides que faciliten el respecte entre l’alumnat. D’aquesta manera, i de la mà de l’equip de monitors i monitores de menjador, es vol prevenir el bullying i promoure les relacions basades en el respecte personal.

L’espai del migdia, com les hores lectives a l’escola o les activitats extraescolars engloben les dimensions física i temporal on arrelen les relacions interpersonals entre infants. Sovint, per corregir actituds errònies, es treballen programes de resolució de conflictes i detecció d’assetjament escolar, que poden ser molt valuosos en moments i situacions determinades, un cop esgotades altres vies. Des dels menjadors escolars TENO, volem naturalitzar i normalitzar les bones relacions entre infants, amb l’objectiu de construir uns circuits de relació basats en l’estima pels altres i per un mateix.

Durant aquest nou trimestre escolar realitzarem diferents activitats al voltant del respecte, la bona comunicació (saber escoltar i respectar el torn de paraula, saber demanar, saber disculpar-se, saber elogiar, saber rebre elogis, etc.), les conductes assertives, els hàbits i les rutines (puntualitat, respecte al torn de paraula, realització de feines/deures, etc.), a més de la gestió positiva dels conflictes. 

D’aquesta manera, els infants aprendran a comunicar-se fomentant el diàleg, l’escolta activa i el llenguatge no verbal, expressant els sentiments, les emocions o els pensaments propis amb convenciment, però respectant els altres.

Respect  Respect2

L'espai del Menjador escolar es guarneix de Nadal

Ja estem a les portes del Nadal, i tot i que aquest any serà atípic, als menjadors escolars TENO es viuen aquests dies amb gran il·lusió, tant per part de l’equip de monitors i monitores de menjador, l’equip de cuina i l’alumnat.  

Per això, l’esperit nadalenc d'enguany és més present que mai als menjadors escolars, amb activitats i projectes diversos per tal d’engrescar els infants.

Al nostre perfil d'instagramtrobaràs més imatges de les activitats de Nadal! Segueix-nos!

IMG 20201217 WA0018        IMG 20201216 WA0046

IMG 20201204 WA0025       IMG 20201204 WA0005

IMG 20201216 WA0011       IMG 20201214 WA0036

       

L’Aventura de les Emocions, el nou superaliment dels menjadors escolars

L’Aventura de les Emocions és el nou programa pedagògic que TENO està posant en pràctica als menjadors escolars durant aquest curs. A través de contes, jocs, l’expressió corporal i els treballs manuals- i amb el guiatge de l’equip de monitors/es de menjador - s’acompanya als infants en el seu desenvolupament emocional. Per facilitar eines pedagògiques relacionades, l’equip professional de Teno està rebent una formació de sis setmanes sobre intel·ligència emocional i organitzada per l’Escola EFA.
Aquest any és ple d’emocions intenses i d’incertesa. Després del confinament, i amb les noves mesures de seguretat a les escoles , fa que sigui més necessari fer un incís en el món emocional dels infants i cal que ho treballem a l’espai del menjador escolar. L’educació emocional afecta el desenvolupament de l’alumnat: incentiva la seva motivació, predisposa a actituds més positives, millora les seves relacions i facilita millors resultats acadèmics.
A TENO volem desenvolupar-ho i, de la mà dels/les monitors/es de menjador, els més petits aprendran a descobrir els seus sentiments i saber gestionar-los correctament, a través de metodologies actives, vivencials i participatives, enfocades al procés de reflexió, cohesió de grup, aprenentatge cooperatiu i al protagonisme infantil.

LES ACTIVITATS
Una de les formes més pràctiques i divertides per expressar les emocions és a través dels contes, jocs, l'expressió corporal i els treballs manuals.
Els contes
Triar i explicar un conte per engegar el fil conductor.

Els treballs manuals
Proposar fer treballs manuals en grup. Creiem que necessiten el contacte amb altres iguals i saber fer treballs en comú.

L’expressió corporal i els jocs
Una manera més dinàmica i lúdica per gestionar emocions amb llenguatge no verbal i lleure.

Entre les diverses activitats que estem implementant a l’espai del migdia, trobem El monstre de colors, on els infants posen color a les seves emocions fent treballs manuals i dibuixos relacionats, per aprendre a identificar-les i gestionar-les. Fotos: Escola Tagamanent (La Garriga)

tagamanent 4tagamanent 3tagamanent 5

O aprofitar les celebracions com Halloween per crear personatges com el Fantasma Menjapors. Una dinàmica per animar als nens a ser conscients i expressar les seves pors i jugar a alliberar-se. Fotos: Escola Santa Anna (Premià de Dalt)

Santa Anna menjapor 2Santa Anna menjapor 1Santa Anna menjapor 3

Per aconseguir que un nen creixi, en tota la dimensió de la paraula, no n’hi ha prou amb l’adquisició de coneixements. Generar un clima emocional positiu al menjador escolar també influirà de forma decisiva en el seu desenvolupament. Si l’educació ha de ser un procés d’aprenentatge per a la vida, les emocions són molt importants i les hem de tenir en compte.

“Educar la ment sense educar el cor, no és educació en absolut”. Aristòtil.  

Teno i els menjadors escolars a l'Ofici d'Educar de Catalunya Ràdio

Aquest dissabte passat, 31 d'octubre, vàrem participar en el programa de l'Ofici d'Educar, que condueix la periodista Elisabet Pedrosa, sobre la situació del sector dels menjadors escolars.

Podeu escoltar el programa sencer dedicat als menjadors escolars aquí

IMG 20201020 WA0012

 

Les empreses de menjadors escolars han fet un gran esforç per adaptar-se al projecte educatiu de cada escola i als espais de cada centre (des d'un gimnàs fins a un vestíbul o la mateixa aula) i als continus canvis de normatives. La majoria de monitors de menjador expliquen que els infants el que troben més a faltar són les abraçades, i per aquesta raó Teno Menjadors ha creat el projecte Aventura de les emocions per ajudar les criatures a expressar-se com se senten, a l'Espai migdia.

 

Una revetlla de Sant Joan segura i festiva!

La revetlla de Sant Joan és una nit màgica per celebrar, sigui en família i/o amb amics, l’arribada de l’estiu. Aquest divendres 19 de juny vàrem acomiadar un curs escolar ben estrany, on l’activitat educativa i també la dels menjadors escolars es va veure escapçada a mitjans de març per la crisi sanitària. Ara doncs, arriba el moment de donar pas a l’estiu i celebrar-ho.

A les mesures de seguretat habituals per gaudir de la nit més curta de l’any amb cura i seny, enguany cal contemplar-ne de noves. A continuació us reproduïm els consells de protecció civil i prevenció per la seguretat amb la pirotècnia. Els petards, cal utilitzar-los amb precaució. Aquests consells bàsics us ajudaran a viure una revetlla sense ensurts.

Mesures de protecció per a la COVID-19
Celebra una festa de Sant Joan única, en grups reduïts de persones (familiars o amics). Evita les festes amb aglomeracions de gent. Mantingues les mesures de protecció i higiene per prevenir contagis, com l’ús de mascareta, la distància física entre les persones, la rentada de mans amb aigua i sabó. Si fas ús de pirotècnia,  no facis servir el gel hidroalcohòlic: són incompatibles. Evita compartir menjar i estris a l’hora dels àpats.

Compra de petards

Quan anem a comprar petards, cal tenir en compte el següent: Assegureu-vos de comprar els productes pirotècnics homologats en un establiment autoritzat i deixeu-vos assessorar per un professional. Recordeu que també es poden comprar petards en línia i recollir-los a la botiga amb cita prèvia per evitar aglomeracions. I sempre seguiu les mesures d’higiene i protecció establertes a l’establiment.

 

Consells per a manipular els petards

Abans de manipular els petards cal llegir les instruccions de cada article. Sobretot no us guardeu petards a les butxaques. En encendre els petards: No subjecteu els petards amb les mans. No poseu els petards a prop de la cara ni del cos. Utilitzeu mitjans segurs per encendre el material pirotècnic: metxes i similars. Enceneu sempre la metxa per l’extrem, perquè us doni temps d’enretirar-vos. Si un petard no s’encén bé, no el toqueu fins al cap de mitja hora i remulleu-lo.

On encendre els petards amb seguretat

No llanceu coets ni petards a menys de 500 metres de zones boscoses. No llanceu mai petards contra ningú. Als llocs on es facin revetlles cal recollir la roba estesa i els tendals, i tancar portes i finestres. No encengueu cap petard dins les cases. No llanceu ni manipuleu petards des de balconades ni finestres. Tingueu cura del mobiliari urbà a l’hora de llençar un petard.

Bona revetlla de sant Joan 2020!
Font: Protecció Civil

2 consells revetlles sant joan 2020 carrusel.jpg 1069589618

5 consells revetlles sant joan 2020 carrusel.jpg 1069589618

6 consells revetlles sant joan 2020

7 consells revetlles sant joan 2020

L'espai del migdia: Benvinguts als patis coeducatius

A les escoles, l’omnipresència de la pilota, segons els experts ocupa el 80% de l’espai del pati, no és res nou, però cada cop es comença a posar en qüestió. Segons l’informe “Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatives” publicat per la Fundació Jaume Bofill, l’alumnat passa 525 hores a l’any al pati. Però cal subratllar que el pati no és només l’espai físic on els alumnes s’oxigenen entre classe i classe, sinó un escenari essencial de socialització on nens i nenes han de conviure.

Com a especialistes a gestionar l'espai del migdia, a banda del menjador escolar, entenem que el pati és una espècie d’assaig general de què significa la interacció social adulta. L’objectiu actual de molts centres educatius, i amb el suport i col·laboració dels monitors i coordinadors de menjador, és democratitzar l’espai del pati.

Què és un pati coeducatiu?

És el pati que promou la convivència entre nens i nenes i intenta que no hi hagi opcions privilegiades davant d’altres tipus de jocs i habilitats. Per contra, el pati sexista  és aquell on hi ha espais segregat,   on els nens juguen a una  cosa i les nenes a un altra, on els nens ocupen l’espai central i les nenes la perifèria.

La solució no és prohibir el futbol, del que es tracta és de proposar alternatives  i opcions perquè nens i nenes juguin plegats. Es tracta de trobar nous espais on el pati sigui menys una pista esportiva i més un punt de trobada de jocs amb espais verds, cabanes, rocòdroms, sorrals, etc.

Quin és el paper dels mestres i monitors de menjador?

El drac 2

En els patis coeducatius el paper dels mestres i monitors de menajdor no es redueix a vigilar. Es tracta de proposar activitats i amb això no es vol reduir el joc lliure, sinó ensenyar als infants a autogestionar el seu temps, l’espai del pati i a jugar junts en igualtat. A jugar també s’aprèn i qui ha d’ensenyar  són els mestres i els monitors de menjador.

L’arquitectura de la igualtat

Jocs Esportius Amistat 2

Repensar els patis també és una qüestió de disseny  i s’han de transformar en espais coeducatius. Des de la perspectiva arquitectònica podem diferenciar tres àrees dins del pati. Una tranquil·la, amb més vegetació, hort, taules i bancs, on socialitzar de manera més reflexiva. Una àrea semi-activa amb sorrals, rocòdroms, tobogans o jocs d’equilibri, i finalment la zona activa està dedicada al joc competitiu, però sense prioritzar el futbol, i introduint tenis o voleibol.

 

Fonts:

"La igualdad de género comienza en el recreo". MujerHoy, Setembre 2019

“Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatius”, Fundació Jaume Bofill, 2010

Acaba el cicle d'espectacles educatius de la titella Mill el Conill a les escoles

La presentació oficial d’en Mill el Conill, el personatge de Teno, s’ha dut a terme al llarg dels mesos de març i abril en un cicle d’espectacles educatius conduïts per la titellaire i contacontes professional Clara Algaba amb l’ajuda de la titella d’en Mill el Conill.

En Mill és un conill blanc de la Mediterrània. S’alimenta dels productes de temporada que troba als horts dels nostres proveïdors, tots de proximitat: pastanagues, bledes, espinacs, bròquils, mongeta tendra, herbes fresques, i també fruita com els plàtans i les pomes. El seu nom prové del llinatge dels cereals més sans, a la base de la piràmide alimentària: mill, quinoa, ordi, civada. En Mill és, en definitiva, un personatge natural, saludable, proper i molt simpàtic, que vol trobar la complicitat i amistat amb les nenes i nens dels nostres menjadors recordant-los d’una manera amable que la salut, el benestar i el creixement feliç van de la mà amb l’alimentació.

El cicle d’espectacles educatius amb la titella d’en Mill s’ha mostrat a una vintena d’escoles a tot Catalunya. Amb una durada d’uns 30 minuts per cada espectacle, en Mill i el cuiner Botifarrot han buscat els aliments més saludables i els productes de proximitat per oferir el millor menú als menjadors. També, l’espectacle ha incidit en la importància de reduir el soroll al menjador, en benefici d’un millor benestar dels infants i en el marc del nostre projecte Sense Soroll, Somrius. Els infants de les escoles s’han entusiasmat amb la titella i tots volien acariciar-li les orelles i apropar-s’hi. 

Amb aquest cicle Teno vol consolidar una activitat professionalitzada i d’alt valor artístic com és l’espectacle educatiu que anualment s’ofereix a totes les escoles. L’espectacle s’adapta i personalitza cada any –aquest any amb la incorporació de la titella d’en Mill, que servirà de fil conductor també per altres activitats i projectes de Teno–.

  miriam 374

 20180319 134024

miriam 402

miriam 415

 

 

 

 

 

Mill el Conill, la nova mascota de Teno

Ja feia temps que a Teno donàvem voltes a la necessitat d’incorporar al nostre equip una mascota en forma de personatge que incorporés tots els valors que defensem i que intentem transmetre en el nostre servei: producte de temporada i de proximitat, respecte mediambiental, educació viva i activa als menjadors. És així com ha nascut en Mill el Conill, un personatge carismàtic i ple de sentit que entra a formar part de moltes de les nostres activitats i projectes.

En Mill és un conill blanc de la Mediterrània. S’alimenta dels productes de temporada que troba als horts dels nostres proveïdors, tots de proximitat: pastanagues, bledes, espinacs, bròquils, mongeta tendra, herbes fresques, i també fruita com els plàtans i les pomes. El seu nom prové del llinatge dels cereals més sans, a la base de la piràmide alimentària: mill, quinoa, ordi, civada. En Mill és, en definitiva, un personatge natural, saludable, proper i molt simpàtic, que vol trobar la complicitat i amistat amb les nenes i nens dels nostres menjadors recordant-los d’una manera amable que la salut, el benestar i el creixement feliç van de la mà amb l’alimentació.

Per concebre en Mill hem anat a buscar la col·laboració d’una de les creadores de personatges infantils més conegudes a Catalunya, la il·lustradora Àfrica Fanlo www.africafanlo.com. L’Àfrica ha sabut captar les nostres voluntats i les ha materialitzat en un personatge que representa perfectament els valors de Teno.

En Mill el Conill està cridat a passejar-se sovint pels menjadors de Teno, i a convertir-se en un referent per tots els infants. La seva primera aparició pública es farà en la gira de Mill el Conill L’espectacle, una producció pròpia de Teno que itinerarà per tots els menjadors de la mà d’una titellaire professional i de la titella d’en Mill, representada fidelment gràcies a les mans hàbils de la creadora de titelles Angelina Puig. La gira està prevista a partir del mes de març i durà una estona de rialles, simpatia i, també, educació en bons hàbits alimentaris per tots els infants d’infantil dels menjadors de Teno.

 

Però en Mill també apareixerà en altres suports: els fulls de menús de Teno, on donarà cada mes consells nutricionals i altres informacions, i el nou catàleg que Teno ha dissenyat per presentar els seus serveis a les escoles.!

 

MILL EL CONILL 1

 MILL EL CONILL 5

 MILL EL CONILL 3

MILL EL CONILL 2

Benvingudes vacances; menjador escolar: fins setembre!!!

Ja hem tancat el curs escolar, la calor crema i l’aigua i l’ombra són benvingudes. Els nostres monitors avaluen els objectius marcats en iniciar el curs i el nivell d’assoliment i satisfacció. Les cuines reposen cansades i en els menjadors s’ha instal·lat el silenci, estrany en una escola.

Els infants pul·lulen per les places i les platges enjuguescats. De tant en tant, recorden l’escola i el temps de lleure al menjador. Un recorda el pollastre a la llimona que li agrada tant, l’altre el dia que toca préssec que no li agrada, la negociació en servir el què s’han de menjar…la veu dolça del monitor “va, dona, tasta’n una mica que no ho has tastat mai els pèsols i són molt bons!”… tot torna i serà temps de reprendre l’aprenentatge al setembre … bones vacances!

 

Concurs de dibuixos a l’Elisabeth de Salou

Els alumnes que fan ús del menjador de l’Escola Elisabeth de Salou participen des de fa quatre anys en un concurs de dibuix que organitza Teno. El dibuix seleccionat serà el guanyador i s’estamparà en totes les samarretes que es donin als guanyadors dels tornejos esportius. Aquestes jornades esportives se celebraran el mes de juny i el guanyador rebrà un diploma i una samarreta.

 

Celebració del dia escolar internacional de la Pau i la No Violència

Les nostres escoles treballen en l’espai de menjador els valors que ens han d’acompanyar i que contribueixen a construir un món millor. La última setmana del mes de gener , amb motiu del dia escolar internacional de la pau i la no violència es va treballar a diferents escoles la promoció de la cultura de pau. La transmissió de valors és bàsica en el nostre projecte educatiu, per això vam realitzar molts motius de la pau des de diferents activitats.

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies.