Menjadors vius – Programa L’olla a taula

El programa L’olla a taula de Teno Menjadors neix d’una pràctica que vam iniciar fa dos cursos a un terç dels nostres menjadors escolars i que consisteix en deixar que els infants se serveixin directament el plat des de l’olla o safata posada a taula.

Darrerament l’Agència de Salut Pública de Catalunya ha sistematitzat aquest mètode per l’autonomia i responsabilitat que atorga als infants, i el recolza i fomenta a través de la seva publicació Acompanyar els àpats dels infants. Consells per a menjadors escolars i per a les famílies. Però la realitat és que aquesta pràctica sorgeix de manera natural i espontània quan donem el protagonisme dels àpats als infants.

L’objectiu del programa és doble. D’una banda, es vol respectar els senyals innats d’autoregulació de l’alimentació deixant que l’infant mengi seguint la seva sensació de gana i sacietat, amb una supervisió de màxims i mínims per part dels monitors. D’altra banda, L’olla a taula permet a l’infant assimilar de manera natural els hàbits de comportament a taula:

  • Adquireix competències en l’organització dels plats de tots els companys de la seva taula.
  • Aprèn a respectar el torn de servir-se el plat.
  • Té una actitud autònoma i responsable en relació a les quantitats de menjar que es posa al plat.
  • Es fa conscient de les proporcions adequades d’aliment segons la seva gana.
  • Es fa seu l’ús dels diferents estris de cuina.
  • Identifica el monitor/-a com un acompanyant en l’àpat i no com un cambrer.

L’acompanyament personalitzat a cada menjador

Teno anirà proposant la implementació d’aquest programa a totes les escoles on presta servei. La clau sempre es basa en l’acompanyament personalitzat i en l’adaptació a les necessitats de l’escola. És per aquest motiu que la implementació que hem fet a cada escola ha suposat un procés diferent, després d’un treball de conceptualització i diàleg entre l’escola i Teno per adaptar el programa a cada menjador.

Per a l’escola Montanyans, el programa s’ha dut a terme de manera natural des de P3, ja que és la pràctica alimentària pròpia a la llar d’infants Picarols –del mateix centre–, afavorida per la infraestructura del menjador –taules i cadires baixes pels més petits–. La dimensió del menjador de Montanyans permet que les educadores seguin a taula amb els infants, reforçant així les conductes familiars. També és el model que segueix la llar d’infants Montessori-Palau de Torroella de Montgrí, on aquesta pràctica forma part de la metodologia pedagògica Montessori.

A l’escola L’Amistat el programa s’inicia amb alumnes de 1r. i, en una primera fase d’implementació, els primers plats encara són servits pels monitors, mentre que els segons plats ja són servits directament des de la taula, sota la supervisió d’un responsable setmanal de taula. Per reforçar aquesta figura del responsable de taula, l’escola barreja les edats de cada taula del menjador, generant també actituds de cooperació entre els infants de diferents cursos.

Un altre model és l’adoptat per escoles com Pau Vila, Mas i Perera o El Morsell, que han iniciat el programa L’olla a taula pels alumnes a partir de 3r de Primària, amb l’objectiu de familiaritzar l’equip d’educadors i de cuina amb aquesta pràctica i estendre’l mica en mica cap als cursos inferiors.

Per a totes les escoles que desitgen incorporat aquest programa als seus menjadors Teno ofereix formació especialitzada als equips d’educadors i de cuina, així com el parament de cuina necessari.

 

L’olla a taula i els menjadors vius

Aquesta pràctica s’inscriu dins de les noves metodologies pedagògiques que, cada vegada més, estan inspirant el funcionament de moltes escoles i que, en l’escenari específic dels menjadors, busca crear “menjadors vius”. Un menjador viu és aquell on els adults realitzen un acompanyament a l’àpat respectuós, sense pressions ni coercions i tenint en consideració els gustos i la sensació de gana dels infants. Així, el menjador es converteix en l’espai idoni on els infants, segons la seva edat i capacitat, poden assumir petites responsabilitats i fer-se més autònoms i coherents.

 

Com és un menjador que aplica el programa L’olla a taula?

Hem comprovat que els menjadors que tenen L’olla a taula aconsegueixen millores en els següents aspectes:

L’ambient és harmoniós, més tranquil i relaxat, sense trànsit entre taules i cadires.

Es redueix el malbaratament alimentari.

S’incrementa l’interès per tot tipus d’aliments.

Els infants mengen més i millor.

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies. Política de Cookies