L'espai del migdia: Benvinguts als patis coeducatius

A les escoles, l’omnipresència de la pilota, segons els experts ocupa el 80% de l’espai del pati, no és res nou, però cada cop es comença a posar en qüestió. Segons l’informe “Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatives” publicat per la Fundació Jaume Bofill, l’alumnat passa 525 hores a l’any al pati. Però cal subratllar que el pati no és només l’espai físic on els alumnes s’oxigenen entre classe i classe, sinó un escenari essencial de socialització on nens i nenes han de conviure.

Com a especialistes a gestionar l'espai del migdia, a banda del menjador escolar, entenem que el pati és una espècie d’assaig general de què significa la interacció social adulta. L’objectiu actual de molts centres educatius, i amb el suport i col·laboració dels monitors i coordinadors de menjador, és democratitzar l’espai del pati.

Què és un pati coeducatiu?

És el pati que promou la convivència entre nens i nenes i intenta que no hi hagi opcions privilegiades davant d’altres tipus de jocs i habilitats. Per contra, el pati sexista  és aquell on hi ha espais segregat,   on els nens juguen a una  cosa i les nenes a un altra, on els nens ocupen l’espai central i les nenes la perifèria.

La solució no és prohibir el futbol, del que es tracta és de proposar alternatives  i opcions perquè nens i nenes juguin plegats. Es tracta de trobar nous espais on el pati sigui menys una pista esportiva i més un punt de trobada de jocs amb espais verds, cabanes, rocòdroms, sorrals, etc.

Quin és el paper dels mestres i monitors de menjador?

El drac 2

En els patis coeducatius el paper dels mestres i monitors de menajdor no es redueix a vigilar. Es tracta de proposar activitats i amb això no es vol reduir el joc lliure, sinó ensenyar als infants a autogestionar el seu temps, l’espai del pati i a jugar junts en igualtat. A jugar també s’aprèn i qui ha d’ensenyar  són els mestres i els monitors de menjador.

L’arquitectura de la igualtat

Jocs Esportius Amistat 2

Repensar els patis també és una qüestió de disseny  i s’han de transformar en espais coeducatius. Des de la perspectiva arquitectònica podem diferenciar tres àrees dins del pati. Una tranquil·la, amb més vegetació, hort, taules i bancs, on socialitzar de manera més reflexiva. Una àrea semi-activa amb sorrals, rocòdroms, tobogans o jocs d’equilibri, i finalment la zona activa està dedicada al joc competitiu, però sense prioritzar el futbol, i introduint tenis o voleibol.

 

Fonts:

"La igualdad de género comienza en el recreo". MujerHoy, Setembre 2019

“Els patis de les escoles: espais d’oportunitats educatius”, Fundació Jaume Bofill, 2010

Etiquetes: Menjador escolar, menjadors escolars ,

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies. Política de Cookies