Jornades gastronòmiques als menjadors escolars

L'espai del migdia esdevé l'escenari ideal per a poder descobrir als infants noves cultures i països mitjançant receptes i aliments nous, així com l'art i costums particulars.

Amb tots aquests ingredients l'equip de cuina i monitoratge cuina una jornada divertida i enriquidora!

Enguany els nostres menjadors escolars han fet un tomb per Mèxic, Itàlia, Argentina o Turquia! Benvinguts i benvingudes a la volta al món!

 IMG 20210616 WA0029IMG 20210616 WA0020IMG 20210610 WA0016

IMG 20210611 WA0011IMG 20210611 WA0012

IMG 20210601 WA0010

IMG 20210601 WA0009

IMG 20210527 WA0053IMG 20210609 WA0023

Menjadors Escolars: idees creatives i delicioses pels tastets (IV)

Aquest mes d’abril cadascun dels equips de cuina dels nostres #menjadorsescolars han cuinat noves idees pels tastets dels infants. L’origen del tastet de Teno és oferir a l’alumnat, un cop per trimestre,  un aperitiu per introduir textures diverses, nous aliments i receptes d’altres cultures.

Per norma general es dissenya un mateix tastet  que se serveix a tots els menús escolars. Aquesta primavera, hem volgut descobrir les idees pel tastet dels equips de cuina de cada menjador escolar.  Totes aquestes receptes viatjaran de forma itinerant pels nostres menjadors durant el curs vinent! A  continuació, us mostrem la seva creativitat i “savoir  faire”. Un fort aplaudiment per les cuineres i cuiners! Enhorabona i bon profit!

Segona tanda de propostes: PAU VILA PAPIOL, SALVADOR ESPRIU  I SEAT

Escola Pau Vila Papiol-  Xarrup de préssec i meló // Cuinera:  Ana

fitxa recepta tastet PAU VILA PAPIOLIMG 20210429 WA0044

 

Escola Salvador Espriu-  Flam de xocolata // Cuinera: Belen

fitxa recepta tastet SALVADOR ESPRIUIMG 20210501 WA0000 1

 

Escola SEAT- Paté de tonyina // Cuinera: Loli

fitxa recepta tastet SEAT

Menjadors Escolars: idees creatives i delicioses pels tastets (III)

Al mes d’abril cadascun dels equips de cuina dels nostres #menjadorsescolars han cuinat noves idees pels tastets dels infants. L’origen del tastet de Teno és oferir a l’alumnat, un cop per trimestre,  un aperitiu per introduir textures diverses, nous aliments i receptes d’altres cultures.

Per norma general es dissenya un mateix tastet  que se serveix a tots els menús escolars. Aquesta primavera, hem volgut descobrir les idees pel tastet dels equips de cuina de cada menjador escolar.  Totes aquestes receptes viatjaran de forma itinerant pels nostres menjadors durant el curs vinent! A  continuació, us mostrem la seva creativitat i “savoir  faire”. Un fort aplaudiment per les cuineres i cuiners! Enhorabona i bon profit!

Tercera tanda de propostes: AMISTAT, COLÒNIA GÜELL I MONTANYANS

 Escola Amistat-  Pizzeta de tonyina i Xerry // Cuinera: Margarita

fitxa recepta tastet AMISTATtastet amistat 2021 abril

Escola Colònia Güell-  Xips de plàtan // Cuiner: Nino

fitxa recepta tastet COLÒNIA GÜELLIMG 20210427 WA0008

Escola Montanyans-  Salmorejo Cordobés// Cuinera: Isabel

fitxa recepta tastet MONTANYANSTASTET MONTANYANS 8

 

 

Menjadors Escolars: idees creatives i delicioses pels tastets (II)

Aquest mes d’abril cadascun dels equips de cuina dels nostres #menjadorsescolars han cuinat noves idees pels tastets dels infants. L’origen del tastet de Teno és oferir a l’alumnat, un cop per trimestre,  un aperitiu per introduir textures diverses, nous aliments i receptes d’altres cultures.

Per norma general es dissenya un mateix tastet  que se serveix a tots els menús escolars. Aquesta primavera, hem volgut descobrir les idees pel tastet dels equips de cuina de cada menjador escolar.  Totes aquestes receptes viatjaran de forma itinerant pels nostres menjadors durant el curs vinent! A  continuació, us mostrem la seva creativitat i “savoir  faire”. Un fort aplaudiment per les cuineres i cuiners! Enhorabona i bon profit!

Segona tanda de propostes: MORSELL, TAGAMANENT  I ISIDRE MARTÍ

Escola Morsell-  Pingüins de Mozzarella// Cuinera: Victoria

IMG 20210427 WA0030

fitxa recepta tastet EL MORSELL

Escola Tagamanent-  Brandada de Bacallà // Cuinera: Mª Carme

fitxa recepta tastet TAGAMANENT IMG 5684

Escola Isidre Martí-  Batut de plàtan // Cuinera: Alícia

fitxa recepta tastet ISIDRE MARTÍIMG 20210427 WA0018

 

 

Menjadors Escolars: idees creatives i delicioses pels tastets (I)

Aquest mes d’abril cadascun dels equips de cuina dels nostres #menjadorsescolars han cuinat noves idees pels tastets dels infants. L’origen del tastet de Teno és oferir a l’alumnat, un cop per trimestre,  un aperitiu per introduir textures diverses, nous aliments i receptes d’altres cultures.

Per norma general es dissenya un mateix tastet  que se serveix a tots els menús escolars. Aquesta primavera, hem volgut descobrir les idees pel tastet dels equips de cuina de cada menjador escolar.  Totes aquestes receptes viatjaran de forma itinerant pels nostres menjadors durant el curs vinent! A  continuació, us mostrem la seva creativitat i “savoir  faire”. Un fort aplaudiment per les cuineres i cuiners! Enhorabona i bon profit!

Comencem amb una primera tanda: 

Escola Pau Vila Parets- Cistella de Primavera // Cuinera: Yolanda

fitxa recepta tastet PAU VILA PARETSIMG 20210427 WA0007

Escola El Drac- Guacamole // Cuinera: Arlet

fitxa recepta tastet EL DRACIMG 20210427 WA0040

Escola Santa Anna- Bolonyesa de soja texturitzada // Cuineres: Ana i Olga

fitxa recepta tastet SANTA ANNAIMG 20210427 WA0033

 

 

Les Postres de Sant Jordi: Crema catalana i maduixots

Crema Catalana amb MaduixotsAquest any si que podrem celebrar la diada de Sant Jordi a les escoles! Mentre les parades de llibres i de roses decoren els carrers, i felicitem els Jordis i les Jordines, l’espai del migdia s’omple de les noves versions de la llegenda del drac, llibres i treballs manuals. I avui posarem a les les taules dels menjadors escolars unes postres casolanes fàcils i saboroses. 

La crema catalana són unes postres típiques de Catalunya, però també en podem trobar variants arreu d'Europa. Tot i així, la d'aquí no porta ni clares d'ou ni nata, sinó que s'utilitza el midó per a espessir. S'aromatitza amb canyella o pell de llimona, però mai amb vainilla, com seria el cas de la variant francesa. 

Amb la seva textura suau, normalment va acompanyada amb una cruixent capa de sucre cremat per sobre, però sempre hi ha lloc per a una mica d’imaginació! Per aquest San Jordi, nosaltres us proposem decorar amb la frescor i la vermellor dels maduixots.

Recepta Crema Catalana


INGREDIENTS:
1 litre de llet (podem reemplaçar per beguda vegetal)
6 rovells d’ou
75 g de sucre
40 g de midó (podem reemplaçar per maizena)
1 canó de canyella
La pela d’una llimona


PROCEDIMENT:
Comencem barrejant 200 dl de llet, el sucre i el midó i ho reservem.
Posem al foc la resta de la llet amb la pela de la llimona i el canó de canyella.
Just abans que comenci a arrancar el bull, afegim la barreja que teníem reservada i no parem de remenar (aquest punt és important, ja que és fàcil que s'enganxi o que es facin grumolls).
Un cop veieu que ja està espessa, l’aboquem en bols individuals i la deixem refredar.

Ara només queda decorar-la amb sucre cremat, amb maduixes, amb pinya torrada a la paella i tallada molt petitona, amb uns trossets de galetes...

Boníssima!

Menjadors Escolars- Tastet d'hamburguesa de quinoa i verdures

Una forma divertida i fàcil de menjar nous aliments i que els infants troben atractives i saboroses són les hamburgueses. Als menjadors escolars volem educar el paladar mitjançant la introducció de nous plats i cada trimestre oferim un tastet en format d’aperitiu al menú escolar.
Al segon trimestre hem cuinat la barqueta d’hamburguesa de quinoa i verdures, una deliciosa hamburguesa vegetal que ha tingut molt bona rebuda entre l’alumnat.
La quinoa és un pseudocereal, i té un sabor bastant bàsic i la seva textura és semblant a la del cuscús. La quinoa aporta nutrients de qualitat. Conté hidrats de carboni d’absorció lenta, fibra i proteïna vegetal d’alt valor biològic. A més conté àcid fòlic, vitamina E, potassi, magnesi, ferro i fòsfor. Visca la Quinoa!

IMG 20210204 WA0004tastet quinoa burguer

Tastet d’hamburguesa de Quinoa i verdures.tastet hamburguesa quinoa morsell

Recepta Menjador Escolar: Croquetes de pollastre i pernil

Les croquetes són un dels plats més estimats per a tothom i també pels infants i els encanta als monitors i monitores del menjador escolar. Amb totes les variants possibles que es poden fer, és gairebé impossible no trobar-ne una que agradi. Popularment es creu que és una feina lenta, la de cuinar croquetes, però realment és ràpid!

Per això, avui us compartim la recepta de croquetes de pollastre i pernil que utilitzem a l'espai del menjador escolar de TENO.

Croquetes1

INGREDIENTS:

  • 1 ceba gran
  • 1 pit de pollastre cuit (planxa, rostit, a l’ast, del caldo...)
  • 50 gr. de pernil
  • 75 gr. de mantega
  • 150 gr. de farina
  • 600 gr. de llet (També podem posar 600 gr. de beguda vegetal, o la meitat de llet i l'altra meitat de brou, com preferiu més o el que tingueu en el moment)
  • Oli d’oliva, sal, pebre i nou moscada

 

PROCEDIMENT:

Comencem tallant el pollastre i el pernil en talls molt petits, igual que la ceba, la qual també es podria picar. Ho deixem per reservar, tot per separat, de la mateixa manera que els altres ingredients que també pesarem i reservarem per separat. 

Mentrestant, posem en una cassola l’oli d’oliva i sofregim la ceba. Un cop cuita traiem l’excés d’oli i afegim la mantega. Quan aquesta estigui pràcticament desfeta i afegim el pernil, perquè pugui deixar anar tot el seu sabor. 

Croquetes2IMG 20210119 184639IMG 20210120 200054IMG 20210120 204149

 

Seguidament, afegim la farina de cop i comencem a remenar (roux). Ha de coure uns 3 o 4 minuts abans d'afegir la llet (o el brou, com es prefereix). S'ha de tenir en compte que estigui fred o a temperatura ambient, però mai calent, així s'evitaran els grumolls. En aquest moment també afegim la sal, el pebre i una mica de nou moscada, al gust.

Finalment, afegim el pollastre mentre remenem, i ja veureu que es desenganxa de la paret de la cassola. És el moment de cobrir-ho amb paper film a pell, que toqui la massa de la croqueta així no es farà la crosta típica. Deixem reposar com a mínim 24 hores i després ja podem fer les boles i fregir-les (farina, ou i pa ratllat). 

I si el pollastre i el pernil no acaben de ser del vostre gust, sempre es poden fer, amb les mateixes quantitats, de rap, gambes, bolets, verdures, o qualsevol ingredient que vulgueu experimentar-hi! Fàcil i boníssimes!

Tastet d’Hummus de Remolatxa i Cigrons

L’espai del migdia és ideal per aprendre a conèixer nous aliments, sabors i textures. A Teno, mitjançant eines pedagògiques, acompanyem als infants en l’aventura de créixer i aprendre. El tastet és un aperitiu que oferim trimestralment als menjadors escolars amb l’objectiu d’engrescar els infants en la descoberta del seu propi paladar.

L’aprenentatge es desenvolupa dins del mateix menjador escolar on l’alumnat, amb el suport de l’equip de monitoratge , comparteix àpats i descobreix noves receptes i aliments de proximitat. El format del tastet permet als infants, de forma lliure i autònoma, provar noves fórmules i productes per tal d’enriquir el seu ventall gustatiu.

remolatxa ingredients

 

remolatxa hummus 1


Aquesta tardor hem proposat el Tastet d’Hummus de cigrons i remolatxa, una versió renovada amb un producte de proximitat, la remolatxa, força desconeguda pels menuts. Un sabor dolç i un color llampant, que ben segur criden la seva atenció. Però a més la remolatxa és un aliment especialment ric en antioxidants i en vitamines C i B, potassi i carotens, és energètic i té un alt contingut en ferro.

Ingredients
Cigró cuit
Remolatxa fresca
All
Comí
Llimona
Oli d’oliva
Sal

Preparació
Colem el cigró i guardem l'aigua per anar afegint un cop triturem els ingredients.
Bullim i trossegem la remolatxa , pelem l'all i fem el suc de les llimones.
En un recipient fondo posem els cigrons, la remolatxa ratllada, l’all, l’oli, la sal, el comí i el suc de la llimona. Ho passem tot per el trituradora i anem afegint l'aigua de la cocció, fins a tenir la textura desitjada.
Ho podem acompanyar de bastonets de pastanaga, cogombre o pa.

Divendres 20 de novembre servirem l’hummus de remolatxa als nostres menjadors escolars. Bon profit!

 remolatxa hummus 2

Vols saber com engrescar els infants amb els aliments?

Els infants sovint passen per fases en les quals refusen menjar certs aliments, s’encaparren amb alguns plats específics, o es distreuen fàcilment durant els àpats. A mesura que la canalla desenvolupa la seva personalitat, un dels mitjans que utilitzen per demostrar la seva independència és la seva actitud a taula i la tria del seu propi menjar. Com a professionals en l’àmbit dels menjadors escolars hem volgut recopilar alguns consells per a millorar la relació dels vostres infants amb la seva alimentació.

IMG 20201007 143310

Participar en la compra setmanal i escollir aliments

Als nens i nenes els agrada decidir què menjar. És positiu deixar-los prendre decisions, assegurant-nos que tenen una alimentació equilibrada. Compartir el temps de la compra, que escullin productes i deixar que s’impliquin en la preparació dels àpats, pot ser la millor via per obrir-los la gana!

Introduir nous aliments sovint i des de ben petit

Davant el rebuig de certs aliments, cal temps i paciència, perquè la quitxalla accepti nous sabors i textures. Però hem de continuar oferint-los i molt probablement arribarà a acceptar-los i a apreciar-los.
A Teno, seguint aquesta estratègia, també potenciem la descoberta de nous aliments amb el format de Tastet i que servim amb molt d’èxit de tres a quatre cops l’any als menús escolars. Un plat de petit format i com a aperitiu que s’ofereix als infants de manera opcional i amb l’objectiu de despertar la seva curiositat.

Convertir els àpats en estones en agradables en família

Moltes famílies temen l’hora de dinar o sopar perquè es converteix en un llarg estira-i-arronsa per aconseguir que l’infant mengi alguna cosa. Sovint ho acompanyem de distraccions com tablets, mòbils, o joguines. En aquesta batalla per omplir la boca dels menuts, allarguem l’estona del dinar i ho convertim en una experiència negativa i avorrida per a tothom.
L’experiència serà més positiva si dipositem petites porcions de cada aliment en cada menjada i li donem més si s’acaba el plat, com a reforç positiu. I us recomanem donar sempre aigua perquè massa llet o suc pot fer perdre la gana del nen o nena.

Evitar els menús infantils per ampliar el ventall de plats

Els infants han d’aprendre a menjar de tot i les cartes dels restaurants poden aportar un ventall variat i suculent, sense caure en la simplicitat del típic menú infantil.

El menjar no és ni un premi ni un càstig

Recordeu defugir de donar recompenses per menjar. També és important evitar les amenaces i càstigs, aquestes reforcen una actitud encara més negativa davant els àpats.

No hi ha aliments bons i dolents, sinó habituals i puntuals

Per tal d’educar els infants en la seva nutrició, evitarem qualificar els aliments en “bons” (per exemple les pomes) i “dolents” (la xocolata). És millor parlar dels “aliments de cada dia”, com fruites i verdures, cereals o pa i “aliments d’alguns dies” com les patates fregides i dolços, que no són part de la dieta habitual.

En aquestes recomanacions cal destacar que les famílies sou el millor exemple per engrescar als més petits en els aliments saludables. Els encanta imitar el que fan els grans! Bon profit!

IMG 20200923 124630 1IMG 20201015 WA0005IMG 20200915 WA0075

 

Nova guia de l’alimentació saludable a l’etapa escolar- Recomanacions i Tendències

L’Agència de Salut Pública de Catalunya, ASPCAT, va presentar el passat dimarts dia 30 de juny la nova guia de L’alimentació saludable en l’etapa escolar, en la que s’han actualitzat tant recomanacions alimentàries i dietètiques per als infants, com aspectes vinculats a la sostenibilitat mediambiental de l’alimentació.

A continuació, i com a empresa dedicada al servei de menjadors escolars des de fa gairebé 30 anys, per una banda volem repassar els aspectes més destacats de la guia i com Teno ho aplica, i per l’altra identificar les noves recomanacions i tendències en l’alimentació en l’etapa escolar.

Cal destacar que aquesta nova guia vol promoure uns objectius que no són fàcils d’assolir i que s’han d’implementar de manera progressiva. Amb aquesta finalitat, des de Teno celebrem xerrades informatives, consensuem menús amb les AMPAs i fem activitats pedagògiques vinculades.

Amistat 1T Menjador hbits 11 2

 

Primerament, entre els aspectes a subratllar, ens trobem amb la importància de reduir l’impacte ambiental associat al consum d’aliments, sigui potenciant els aliments frescos o mínimament processats, de temporada, de producció local i de venda de proximitat, com evitar el malbaratament d’aliments i de la reducció de residus plàstics.

A Teno ja treballem des de fa temps en convertir l’espai del migdia i el menjador escolar en un entorn sostenible. Els nostres menús compten amb productes frescos i de temporada i mantenim una estreta relació amb els nostres proveïdors de proximitat per tal de contrastar que compleixen la normativa ambiental vigent. A més apropem als infants els valors ambientals amb el projecte transversal de Planeta Menjador.

En segon lloc, es fa una sèrie de recomanacions per als menús a l’escola, fent especial atenció als menús adaptats per a situacions especials i d’atenció a la diversitat, per motius de salut (al·lèrgies, celiaquia...) o per motius ètics o religiosos (sense de carn de porc, sense aliments d’origen animal) i es faciliten exemples. El projecte alimentari de TENO segueix un model flexible i inclusiu que ja contempla les adaptacions de menú necessàries per als infants, sigui pel motiu que sigui.

També es dóna gran protagonisme, com a tercer aspecte destacable, al moment dels àpats en general, com a transmissors de valors i hàbits. L’equip de Teno som conscients de la importància de garantir un programa d’hàbits en el nostre projecte pedagògic que inclou iniciatives com l’Espai del raspall, per adquirir hàbits d’higiene, Respect!, per desenvolupar valors relacionals o Planeta Menjador, sobre sostenibilitat i residus.

En quart lloc, se subratlla el protagonisme dels infants en la participació del procés alimentari, com a estratègia en l’adquisició de bons hàbits. Als menjadors escolars de Teno hem implementat iniciatives com Jo em serveixo!,que permet a les criatures guanyar autonomia per servir-se i per autoregular-se les quantitats de menjar, o Fem el menú, per aprendre sobre els grups d’aliments.                                                                                                  

Un cinquè aspecte és que la guia ha incorporat nous exemples de programacions de menús mensuals de tres i cinc dies per a les temporades de fred i de calor, així com per a menús adaptats (sense gluten, vegetarians, etc.) i suggeriments culinaris per a ambdues temporades. La dietista de Teno fa una proposta de menú mensual en detriment del menú de temporada, i amb les corresponents derivacions atenent les particularitats de cada centre. El motiu és que el menú mensual prioritza l’estacionalitat dels productes.

En sisè lloc, es vol fomentar tot el relacionat amb la sostenibilitat -productes de temporada, venda de proximitat i producció local, Peix de pesca sostenible, envasos reciclables- i es donen idees per evitar el malbaratament alimentari. Des de Teno treballem per implementar les mesures que facin més sostenibles els nostres menjadors escolars: des dels proveïdors i productes de proximitat, reduir residus al menjador oferint iogurt a granel, gerres d’aigua d’osmosi i estovalles i tovallons de roba, passant per l’eficiència energètica a la cuina, entre d’altres. Com a eines per combatre el malbaratament alimentari apliquem:

  • Reducció contaminació acústica menjador.Projecte Sense Soroll Somrius. Està demostrat que un espai harmoniós i calmat potencia uns àpats complets amb infants concentrats.
  • L’ús de plats en comptes de safates.Donat que es manté millor la temperatura dels aliments i no se serveixen tots de cop. Alhora, permet als i les alumnes ajustar la ració del segon plat a la gana que tenen després d’haver menjat el primer.
  • Jo em serveixo! Projecte que potencia que els infants s’autoregulin les racions.
  • Equip de monitoratge conscienciat. Són una peça clau per educar els infants sobre com evitar el malbaratament del menjar.
  • Peces de fruita més petites. Facilitar les quantitats adequades per evitar llençar-ne.

Per últim, s’han incorporat més idees i propostes per ajudar a augmentar l’activitat física diària, tant a l’entorn familiar com escolar. El programa d’activitats de TENO té en compte les recomanacions de la guia per garantir un sa exercici.

Canvis en les freqüències setmanals dels grups d’aliments recomanats pels menús escolars

A la nova guia s’ha arribat a un consens en les noves freqüències dels grups d’aliments recomanats pels menús setmanals del menjador escolar, augmentant la presència de llegums i hortalisses i reduint la de carns.

Als menús escolars dissenyats per la dietista de TENO és una tendència que ja portem posant en pràctica des de fa diversos cursos. De fet, al gener vam participar en un article de El Pais en referència a l’anunci del consistori d’Ada Colau sobre la reducció del consum de carn vermella als menjadors escolars dels centres educatius de la ciutat de Barcelona

A la nova guia es potencia el consum de llegums, sobretot en segons plats i es redueix el de peix, carn i ous. La freqüència de precuinats passa de 3 a màxim 2 cops al mes.

Una novetat a destacar és la desaparició del pa blanc, a partir d’ara el pa ha de ser integral i es recomana que la pasta i l’arròs també.

Per contra d’anteriors tendències, els productes ecològics els tracta com un valor afegit però remarcant que tant aquests com els de producció convencional són igual de segurs i nutritius.

Finalment fa menció als beneficis dels menús vegetarians i vegans, que s'han de poder oferir.

Podeu consultar la Guia completa aquí!

infografia

 

Producte de proximitat: Sardines en escabetx

La sardina és peix blau ric en minerals essencials com el calci, el ferro, el iode i sobretot és una font important dels famosos àcids grassos omega-3, bons per al cor i el cervell. Als nostres menjadors escolars sempre tenim en compte el producte de temporada i proximitat. Sabies que hi ha una època de l'any en la qual les sardines tenen més greix, i una altra en què estan més seques? En l’època en què tenen més greix és quan són bones per menjar a la brasa –durant els mesos que no porten erra, les sardines es poden coure i són molt saboroses. Avui us proposem una recepta fresca i saborosa, que segur que encantarà a grans i petits!

SARDINES EN ESCABETX

Ingredients:

400 g de sardina fresca // farina// 1 cabeça d'alls //2 pastanagues// 3 Cebes tendres// 2 gots d'oli d'oliva verge extra// 1 got de vinagre // 3 fulles de llorer// 2 cullerades de pebre vermell dolç// aigua (si cal)// sal/

Recepta:

Primer comencem per netejar les sardines. A continuació s'enfarinen i es fregeixen amb força oli. Un cop fregides es van col·locant en una cassola de fang amb el llorer. Després, en el mateix oli, es fregeixen els alls. Quan comencen agafar color hi afegim la ceba i la pastanaga tallada, tot seguit hi vessem el pebre vermell, ho remeneu una mica i immediatament (abans no es cremi el pebre).

Molt a poc a poc, afegiu un got de vinagre a la paella. Molt de compte!!! Que fa una reacció una mica bèstia i se us pot encendre la paella. Tingueu a punt una tapa per si de cas. I repeteixo, a poc a poc.

Esperem que arrenqui el bull i aleshores ho aboquem a la cassola de fang on tenim les sardines. Un cop es refredi, ho cobrim amb paper film i es deixa reposar a la nevera 4 o 5 dies.

I ja tenim llest un plat nutritiu i refrescant! Podeu acompanyar les sardines en escabetx amb una amanida de tomàquet i espàrrecs blancs i pa torrat.

SAVE 20200609 105202SAVE 20200609 105214SAVE 20200609 105233SAVE 20200609 105250SAVE 20200609 105302

Barcelona proposa nous menús escolars amb menys carn vermella i més proteïna vegetal

Ahir dijous 30 de gener, l'Ajuntament de Barcelona i l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) van presentar en roda de premsa una nova proposta de menús escolars amb menys carn vermella i/o processada i més proteïna vegetal. Els mitjans de comunicació se n'han fet ressò i com a empresa dedicada als menjadors escolars des de fa més de 25 anys, des de TENO hem aportat la nostra visió com a experts. En l'article de El Pais que reproduïm a continuació, s'expliquen les recomanacions de l'Ajuntament  i nosaltres expliquem com  treballem ja en aquesta línia de reduir la proteïna animal dels menús escolars. 

Colau pide a las escuelas que reduzcan la carne roja en los comedores (El Pais, 30 /01/ 2020)

Barcelona busca disminuir el consumo de proteína animal y aumentar el de vegetal

 por Clara Blanchar

 
Por motivos de salud y para luchar contra el cambio climático, porque la producción alimentaria también es responsable de las emisiones de efecto invernadero. El gobierno de la alcaldesa de Barcelona, Ada Colau, de la mano de la Agencia de Salud Pública de Barcelona (ASPB), ha lanzado una recomendación a las 411 escuelas e institutos de la ciudad para que modifiquen los menús: que reduzcan la presencia de carne roja (ternera, cerdo y cordero) y procesada (salchichas, croquetas, hamburguesas) y aumenten la de proteína vegetal.

 La Agencia es quien supervisa (recomienda, pero no obliga) los menús de todos los centros de la ciudad, públicos, concertados y privados. Y, concretamente, su propuesta de menús consiste en que, de los cinco días de la semana, nunca haya proteína animal en los primeros platos (carne en los macarrones, por ejemplo). Y en los segundos, dos días sean de proteína vegetal (legumbres) y los otros tres, proteína animal. Pero solo uno sea de carne roja y los otros, de otra proteína animal, como huevos, pescado o carnes blancas (pollo, pavo o conejo).

 Lo han explicado este jueves la concejal de Salud, Gemma Tarafa, y la gerente de la ASPB, Carme Borrell. Tarafa ha recordado que la reducción del consumo de carne en las escuelas de la ciudad es una de las medidas previstas en la Declaración de Emergencia Climática de Barcelona. Las dos han admitido que la mayoría de escuelas de la ciudad ya evitan la presencia de carne roja más de un día a la semana. Sin embargo, han presentado un estudio realizado en 116 escuelas que muestra que el 34% de los menús contienen carnes grasas (rojas y procesadas) dos o más veces. Y el 90% no ofrece ninguna proteína vegetal de segundo.

Borrell ha argumentado que en los informes realizados por la Agencia hay datos que refuerzan la necesidad de cambiar los menús y ha defendido que está demostrado que la dieta mediterránea (basada en la importancia de la fruta y la verdura y en disminuir la proteína animal) mejora la salud de la población.

La Agencia ha constatado que el 78% de los niños entre 3 y 4 años y el 42% de los adolescentes entre 13 y 19 años comen carne tres o más veces a la semana, el umbral por encima del cual la Sociedad Española de Nutrición considera excesivo el consumo. Borrell ha apuntado además que la prevalencia de la obesidad es del 7% entre los niños de 3 y 4 años de la ciudad y del 13% en los de 8 y 9 años, y que "la obesidad es más frecuente en escuelas de territorios desfavorecidos".

Desde Teno, una empresa que gestiona comedores escolares, su gerente, Eduard Terrades, explica que desde que hace unos años la Organización Mundial de la Salud recomendó reducir la ingesta de carne roja, "hay una tendencia en las escuelas a disminuir su presencia en los menús". Su firma ya ha introducido segundos platos elaborados con proteína vegetal. Por ejemplo, hamburguesas a base de legumbres, verduras y queso, o quinoa y kale, legumbres cocinadas de distintas formas, o incluso "puntualmente, pizza vegetal". "Se trata de hacerlo de forma atractiva, porque además de ser saludable, la comida también es un placer", resume. 

Terrades reconoce que no siempre es fácil y agradece que administraciones como el Ayuntamiento "ayuden a trabajar en la concienciación". Porque, relata, "aunque está demostrado que es saludable no siempre es fácil que lo entiendan los alumnos y sus familias". A menudo, los padres expresan dudas sobre si la ausencia de proteína animal puede, por ejemplo, restar energía a sus hijos.

Aliments que contribueixen a potenciar la funció cerebral i la memòria

La nostra alimentació diària influeix de forma directa en la qualitat del son i la memòria. Si la nostra dieta és rica en greixos, sucres,  aliments processats i pobres en verdures i fruites la nostra memòria no serà tan eficaç i el ritme d’aprenentatge  es pot veure afectat.

Els aliments rics en antioxidants, àcids grassos omega-3, vitamines i minerals, proporcionen energia pel nostre cervell i ens ajuden protegint-nos en front malalties cerebrals. Alguns aliments són veritables potenciadors de les funcions cerebrals, estimulen la memòria, milloren la funció cognitiva i el bon flux sanguini al cervell, contribuint així, al seu bon funcionament.

Entre aquests súperaliments podem destacar :

  • El cacau : és ric en antioxidants que milloren el flux sanguini i eviten l’envelliment prematur del cervell
  • El tomàquet: és ric en una substància antioxidant, anomenada licopè, que ajuda a prevenir vessament cerebral, accident cardiovascular o ictus. El licopè es troba tant en el tomàquet cru com bé sis el consumim cuinat.
  • L’alvocat: és ric en vitamina E, que té un gran potencial antioxidant, també conté omega 3 i per tant també ens protegeixen contra l’envelliment i desgast prematur del cervell.
  • Les llavors de xia: riques en omega 3, que contribueix a protegir els teixits contra l’envelliment.  La millor manera de consumir-les, és després de deixar-les en remull unes hores o bé triturades, d’altre banda no aprofitarem l’omega 3 que contenen.
  • Els fruits secs: són un aliment amb un gran densitat nutricional ( en poca quantitat, aportant un gran nombre de nutrients). Són rics en àcids grassos essencials i minerals principalment, substàncies que també protegeixen i ajuden a mantenir una bona salut de les cèl·lules del nostre cervell.
  • El peix blau: rics en àcids omega 3 i omega 6. També en general els peixos són rics en fòsfor, mineral que contribueix directament en bon funcionament de la nostra memòria.
  • L’aigua: és el 85% dels pes del nostre cervell, per tant, és molt important mantenir-nos hidratats pel que es refereix a la nostra salut cerebral.
  • El bròcoli i espinacs entre altres verdures de fulla verda: contenen  vitamines D, K, A, y C, beta carotè, àcid fòlic, fitonutrients glucosinolats, flavonoides, fibra soluble i minerals com el calci, el ferro, el fòsfor i elpotassi. Tots aquests nutrients contribueixen a millorar la salut cerebral. En el cas del potassi a millorant la conductivitat elèctrica entre les neurones.
  • L’oli d’oliva: ric en antioxidants com la vitamina E entre d’altres, també contribueixen  a que la nostra circulació sanguínia sigui correcte i les cèl·lules del nostre cervell mantinguin un funcionament òptim.

La carbassa: conté àcid fòlic i substàncies antioxidants que ens ajuden a mantenir àgil i despert el nostre cervell, millorar la nostra memòria i el nivell de processament de la informació que rebem.

 

 

Els gustos s’aprenen

Les preferències alimentàries s’adquireixen a través de l’aprenentatge

El rebuig d’un infant davant d’un aliment nou o que no resulta familiar és normal. Aquesta reacció és coneguda com a neofòbia i es tracta d’un mecanisme de supervivència dels éssers vius davant un aliment desconegut que és percebut com una possible amenaça per desconegut.

Els pares som responsables de la salut i el benestar dels nostres fills, i l’alimentació n’és un dels pilars fonamentals. La tria dels productes més sans, l’educació del gust i, en darrer terme, l’ensenyança de quins són els aliments saludables i quins no ho són és la nostra responsabilitat.

Aquesta educació requereix de diferents actuacions per part de les famílies. En primer lloc, l’educació en l’exemple: si uns pares no mengen verdures, el més probable és que la seva descendència tampoc en mengi. Per tant, és fonamental que fem aquest exercici des de casa mostrant als nostres fills que nosaltres també tenim una alimentació sana: la imitació del model quotidià farà que la incorporació d’aliments nous sigui més fàcil.

En segon lloc, l’educació en la responsabilitat: els pares hem de triar els aliments que mengen els nostres fills, ja que posem en valor criteris que ells no coneixen com ara la salut, el valor nutricional o l’equilibri amb altres plats. Per això és molt important no discriminar determinats aliments de manera negativa o positiva (castigar amb menjar verdures o premiar amb menjar postres envasades o caramels) i ajudar-nos de recursos visuals que facin que tots els aliments resultin atractius i apetitosos als ulls dels infants: podem fer jocs amb els colors, textures, combinacions o formes dels productes al plat.

Finalment, l’educació del paladar, que es basa en la paciència i l’amor. Obligar-los a menjar o substituir l’aliment per un altre no els ajudarà a tenir una bona relació amb el menjar ni a desenvolupar preferència pel que és saludable. Si un dia rebutgen un aliment no hem de desistir ni enfadar-nos, però tampoc obligar-los a menjar-lo: la insistència pacient, mostrant repetidament aquell aliment a la nostra taula, una i altra vegada, farà que esdevingui quelcom quotidià i finalment serà acceptat amb naturalitat.

Ensenyar a menjar els nostres infants és tan necessari i important com ensenyar-los a cordar-se l’abric, a travessar el carrer o a lligar-se els cordons de les sabates. El nostre compromís i persistència és un regal pel seu benestar present i futur, i per fer d’ells adults responsables amb la seva pròpia salut i la del nostre planeta.

Montse Santalla, dietista co·legiada de Teno Menjadors

 

Visitem la cooperativa La Fageda

El passat mes de maig Teno va organitzar una sortida pels alumnes de 5è de Primària de l’escola Pau Vila d’El Papiol a la cooperativa social La Fageda. Aquesta empresa forneix els làctics –iogurts, gelats– que oferim als menús del menjador de l’escola.

La Fageda és una cooperativa integrada per treballadors amb discapacitat intel·lectual, que s’ha convertit en un referent a Catalunya de l’economia social i la producció de proximitat després de 30 anys implantada a Santa Pau (La Garrotxa).

La visita ens va permetre conèixer les instal·lacions que, al llarg de 16 hectàrees, engloben la granja amb 400 vedells i vaques de raça frisona, la sala de munyir, la fàbrica de làctics i de gelats, l’obrador de melmelades i les plantes de compostatge, tractament d’aigües residuals i biomassa.

Els valors que defensa La Fageda són compartits per nosaltres tant des d’un punt de vista alimentari com d’un punt de vista social. A nivell alimentari, Teno defensa els productes de proximitat, dels quals es pot traçar i certificar el seu origen, per la garantia de qualitat que ofereixen ja que respecten tots els processos naturals del medi:

  • Produccions sostenibles que segueixen la lògica estacional i del territori on estan implantades.
  • Productes que es produeixen a prop nostre, de proximitat, evitant agressions mediambientals amb el transport, garantint-ne la frescor i, a la vegada, fomentant l’economia local.
  • Propostes alimentàries naturals, properes al seu origen, amb coccions saludables i poc intervencionistes en els gustos i els colors originals.

A nivell social, ens identifiquem al 100% amb una visió responsable i compromesa amb la nostra comunitat i amb la societat en general, sumant capacitats i potenciant les xarxes locals.

Per tots aquests motius, és un plaer per nosaltres oferir productes de La Fageda a les taules dels nostres menjadors, i sabem de primera mà que els infants també ho gaudeixen. Sortides com les que vam organitzar amb l’escola Pau Vila permeten als alumnes no només descobrir el territori sinó també assimilar la importància de les produccions de proximitat i el valor d’una alimentació de qualitat.

 

Producció agrícola al Papiol: qualitat versus quantitat

Visitem un dels nostres proveïdors de fruita i hortalisses al Papiol. En Ramon Figueras i el seu germà Pere segueixen la tradició familiar a l’explotació de Cal Figueras del Papiol, treballant les terres per donar una producció de fruites i verdures basada en la qualitat per damunt de la quantitat.

Aquest treball de producció de qualitat es tradueix en un conjunt de gestos artesanals amb les collites: a l’hora de collir la fruita i les hortalisses, es realitza una selecció individualitzada dels productes, collint només aquells que estan en el seu punt òptim de maduració; els altres es deixen madurar al camp o a l’arbre.

També, s’esporguen les branques en el moment de creixement de les fruites quan aquestes encara són petites, i se’n deixen una o dues per branca. Aquest procediment, contrari a la producció de quantitat, afavoreix la qualitat del resultat final: les fruites que queden creixeran més gustoses i grans.

Cal Figueras també es caracteritza pel seu compromís en la millora del medi ambient, amb l’aplicació de la tècnica km 0: trasllat mínim, afavorint l’agricultura de proximitat. D’aquesta manera es garanteix la qualitat nutritiva, organolèptica i frescor dels productes. Igualment, la prevenció de plagues i tractament de malalties es fa sense pesticides ni productes químics.

Cal Figueras produeix una àmplia varietat de productes, en quantitats relativament baixes: api, bleda, bròquil, calçot, carxofa del Prat, ceba tendra, cireres del Baix, col, coliflor, coliflor verda, enciam, escarola, fava, figa, maduixot, mongeta tendra, patata, pera, poma, préssec, pruna, tomàquet i albercoc.

En Ramon i en Pere de Cal Figueras serveixen directament als menjadors de Teno més propers, garantint a les taules dels nostres infants un producte de qualitat que ha crescut amb molta cura.

 

Menjadors vius – Programa Jo em Serveixo!

El programa  Jo em Serveixo! de Teno Menjadors neix d’una pràctica que vam iniciar fa dos cursos a un terç dels nostres menjadors escolars i que consisteix en deixar que els infants se serveixin directament el plat des de l’olla o safata posada a taula.

Darrerament l’Agència de Salut Pública de Catalunya ha sistematitzat aquest mètode per l’autonomia i responsabilitat que atorga als infants, i el recolza i fomenta a través de la seva publicació Acompanyar els àpats dels infants. Consells per a menjadors escolars i per a les famílies. Però la realitat és que aquesta pràctica sorgeix de manera natural i espontània quan donem el protagonisme dels àpats als infants.

L’objectiu del programa és doble. D’una banda, es vol respectar els senyals innats d’autoregulació de l’alimentació deixant que l’infant mengi seguint la seva sensació de gana i sacietat, amb una supervisió de màxims i mínims per part dels monitors. D’altra banda, Jo em Serveixo! permet a l’infant assimilar de manera natural els hàbits de comportament a taula:

  • Adquireix competències en l’organització dels plats de tots els companys de la seva taula.
  • Aprèn a respectar el torn de servir-se el plat.
  • Té una actitud autònoma i responsable en relació a les quantitats de menjar que es posa al plat.
  • Es fa conscient de les proporcions adequades d’aliment segons la seva gana.
  • Es fa seu l’ús dels diferents estris de cuina.
  • Identifica el monitor/-a com un acompanyant en l’àpat i no com un cambrer.

L’acompanyament personalitzat a cada menjador

Teno anirà proposant la implementació d’aquest programa a totes les escoles on presta servei. La clau sempre es basa en l’acompanyament personalitzat i en l’adaptació a les necessitats de l’escola. És per aquest motiu que la implementació que hem fet a cada escola ha suposat un procés diferent, després d’un treball de conceptualització i diàleg entre l’escola i Teno per adaptar el programa a cada menjador.

Per a l’escola Montanyans, el programa s’ha dut a terme de manera natural des de P3, ja que és la pràctica alimentària pròpia a la llar d’infants Picarols –del mateix centre–, afavorida per la infraestructura del menjador –taules i cadires baixes pels més petits–. La dimensió del menjador de Montanyans permet que les educadores seguin a taula amb els infants, reforçant així les conductes familiars. També és el model que segueix la llar d’infants Montessori-Palau de Torroella de Montgrí, on aquesta pràctica forma part de la metodologia pedagògica Montessori.

A l’escola L’Amistat el programa s’inicia amb alumnes de 1r. i, en una primera fase d’implementació, els primers plats encara són servits pels monitors, mentre que els segons plats ja són servits directament des de la taula, sota la supervisió d’un responsable setmanal de taula. Per reforçar aquesta figura del responsable de taula, l’escola barreja les edats de cada taula del menjador, generant també actituds de cooperació entre els infants de diferents cursos.

Un altre model és l’adoptat per escoles com Pau Vila, Mas i Perera o El Morsell, que han iniciat el programa L’olla a taula pels alumnes a partir de 3r de Primària, amb l’objectiu de familiaritzar l’equip d’educadors i de cuina amb aquesta pràctica i estendre’l mica en mica cap als cursos inferiors.

Per a totes les escoles que desitgen incorporat aquest programa als seus menjadors Teno ofereix formació especialitzada als equips d’educadors i de cuina, així com el parament de cuina necessari.

 

Jo em Serveixo! i els menjadors vius

Aquesta pràctica s’inscriu dins de les noves metodologies pedagògiques que, cada vegada més, estan inspirant el funcionament de moltes escoles i que, en l’escenari específic dels menjadors, busca crear “menjadors vius”. Un menjador viu és aquell on els adults realitzen un acompanyament a l’àpat respectuós, sense pressions ni coercions i tenint en consideració els gustos i la sensació de gana dels infants. Així, el menjador es converteix en l’espai idoni on els infants, segons la seva edat i capacitat, poden assumir petites responsabilitats i fer-se més autònoms i coherents.

 

Com és un menjador que aplica el programa Jo em Serveixo!?

Hem comprovat que els menjadors que tenen  Jo em Serveixo! aconsegueixen millores en els següents aspectes:

L’ambient és harmoniós, més tranquil i relaxat, sense trànsit entre taules i cadires.

Es redueix el malbaratament alimentari.

S’incrementa l’interès per tot tipus d’aliments.

Els infants mengen més i millor.

 

Comprar de manera intel·ligent: el primer pas per una alimentació saludable

La millor estratègia per seleccionar aquells aliments de major qualitat nutricional quan anem al supermercat és la planificació. Us donem algunes eines per què us sigui més fàcil:

  • Pensar quins àpats es faran a casa i per quants membres de la família.
  • Planificar el menú (diari o setmanal), intentant incorporar una gran varietat de grups d’aliments i respectar les racions de consum saludables recomanades.
  • Revisar el rebost i el frigorífic per no comprar productes que encara tenim en suficient quantitat, sobretot en el cas dels productes frescos, evitant així que es facin malbé i reduint les restes.
  • Seleccionar productes de temporada i de proximitat, de millor qualitat nutricional i a més bon preu.
  • Confeccionar una llista dels aliments separada en tres columnes: no peribles (arròs, pasta, conserves, sucre…), frescos (fruita, verdura, carn, peix, lactis…) i congelats. Així farem la compra de manera més ordenada i, si seguim aquest ordre, mantindrem la cadena del fred i aconseguirem conservar millor la qualitat d’alguns productes.
  • Comparar preus, ofertes i la qualitat del producte: data de caducitat o de consum preferent, color i aspecte de les fruites i verdures, olor de la carn i el peix, etc.

Amb aquests consells aconseguirem guanyar temps, diners, més varietat en els nostres plats i satisfer les nostres necessitats nutricionals i les de la nostra família.

Anna Burgués

Dietista col·legiada CAT00660

Responsable de l’àrea nutricional de Teno

 

Recepta d’ulleres de pasta de full

Ara que ja hem rebaixat una mica els àpats nadalencs tornen a venir de gust els dolços (tot i que segurament a la majoria dels nens i nenes els vénen sempre de gust!).

És per això que us proposem una recepta molt fàcil de fer amb els vostres fills que farà les delícies d’un berenar. Al menjador de l’escola Tagamanent de La Garriga ja ho han provat i els petits cuiners i cuineres s’ho han passat d’allò més bé!

Ulleres de pasta de full i xocolata

Ingredients:

  • 1 làmina de pasta de full
  • Sucre blanc
  • Encenalls de xocolata
  • Ou per pintar

Damunt d’una plata protegida amb paper de forn repartim sucre blanc i hi estenem una làmina de pasta de full. Hi passem el rodet per què el sucre s’enganxi a la làmina, i tornem a posar sucre a la part de sobre de la làmina. Repetim l’operació amb el rodet. Hi distribuïm disseminats els encenalls de xocolata.

Comencem enrotllant la làmina per un costat fins a la meitat, i fem el mateix per l’altra banda. Quan ja tenim la làmina enrotllada per les dues bandes, tallem rodanxes d’1 cm d’amplada, els donem forma d’ulleres i les pintem amb ou batut.

Ho enfornem a 180 graus fins que agafi color.

Vigileu no us les mengeu massa ràpid!

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies.