Fem el menú! A casa

El curs passat vam posar en marxa el projecte “Fem el menú!” als nostres menjadors escolars. A través d’un procés pensat i supervisat per la dietista de Teno i amb l’acompanyament de l’equip de monitors i monitores de menjador, els alumnes dels cursos superiors són els encarregats de dissenyar el menú que s’ha de servir durant un mes al menjador de la seva escola. A continuació us donem les pautes per poder realitzar aquesta activitat a casa i amb els vostres infants!

Seguint en la nostra línia de posar el focus d’atenció en les criatures i fer-les protagonistes de tot el que passa,“Fem el menú! a casa” és una gran oportunitat pels pares per acompanyar els vostres fills i filles a endinsar-se en l’engrescador univers de la nutrició.

En primer lloc, fem ús d’una metodologia lúdica i molt visual, fet que permet les criatures gaudir d’aquesta activitat i al mateix temps aprendre sobre nutrició. Cartolines, llapis de colors, post its , purpurina i gomets no han de faltar!

D’aquesta manera els infants aprenen a conèixer, identificar i combinar elements dels diferents grups alimentaris, per aconseguir una proposta nutritiva completa.
També descobreixen nous aliments i textures i el significat de producte de temporada i proximitat, o bé quines són les tècniques culinàries més recomanables que es fan servir amb més freqüència i quines es reserven només per a ocasions molt puntuals.

Com confeccionar amb els  infants un menu setmanal!

1. Material 2. Pautes i Recomanacions 3. Metodologia Activitat

1. MATERIAL

Cartolina Blanca A3 per fer la base del calendari/ menú setmanal.

Full en blanc o bloc de notes per anotar el llistat de plats en funció de primer, segon o postres i grup d'aliments.(veure imatges al final d'aquest post).

Cartolines de color A4 per fer targes de plats i el color per diferenciar grups d’aliments.

Gomets de color per diferenciar el tipus de cocció.

Llapis per escriure.

Blu-tack per enganxar targes colors a cartolina blanca.

 

 

2.PAUTES I RECOMANACIONS

Per tal d’aprendre a confeccionar un menú sa, saborós i equilibrat primer cal llegir i seguir les següents pautes i recomanacions que us citem a comtinuació.

A- El menú de cada dia consistirà en:
1 primer plat
1 segon plat amb la seva guarnició
1 postres

B- Colors i freqüencies dels grups d’aliments
Per tal de que el menú sigui equilibrat heu de seguir aquestes freqüències de consum dels diferents grups d’aliments per setmana:

Primers Plats
Llegums : 1-2 cops per setmana ( marró fosc)
Arròs : 1 cop per setmana ( groc fort)
Pasta: 1 cop per setmana ( groc clar)
Verdures i hortalisses: 1-2 cops per setmana ( verd)

Segons Plats
Carn Blanca 1-3 cops per setmana ( rosa)
Carn Vermella i/o processada 0-1 cop per setmana (vermell)
Peix 1-3 cop per setmana (blau)
Ous 1-2 cops per setmana (blanc)
Proteïna vegetal (llegums i derivats) 1-3 cops per setmana ( marró clar)

Guarnicions
Amanides Variades 4-5 cops per setmana ( verd)
Altres ( Patates, arròs, llegums, bolets) 0-1 cop per setmana ( color corresponent al grup d’aliments)

Postres
Fruits Fresca 4-5 cops per setmana (taronja)
Iogurt natural sense sucre 0-1 cop per setmana ( lila)
Postres especials 1 cop al mes ( negre)
***Teniu en compte que la fruita fresca i la verdura han de ser de temporada!

Certes tècniques culinàries s’han de limitar
Precuinats màxim 3 cops al mes (gomet blau)
Fregits en els segons plats màxim 2 cops al mes (gomet vermell)
Fregits en les guarnicions màxim 1 cop per setmana (gomet groc)

3.METODOLOGIA ACTIVITAT

Primer, omplirem les fitxes de llistat de plats, tal com podeu veure a les imatges d’exemple que trobareu al final de l'article i que us indiquen com fer un llistat de plats en funció de si són primers, segons o postres i a quin grup d'aliments pertanyen.

En segon lloc, un cop tenim el llistat de plats apuntat en un full o bloc i seguint l'exemple de les imatges del final d'aquest article, hem de revisar cada grup d’aliment i veure quin color li hem assignat. A continuació, farem una targeta amb el nom de cada plat i utilitzant el color de cartolina que li correspongui pel seu grup d’aliment.

En tercer lloc, i com si fos un trencaclosques, hem de començar a dissenyar un menú setmanal que compleixi les pautes que us hem donat de repetició x setmana de cada grup d'aliments. Recordeu marcar amb els gomets de color el tipus de cocció que heu fet servir.

Finalment, un cop tenim planificat el menú i hem confirmat que compleix totes les regles del joc, enganxarem amb blue-tack aquestes targetes de colors dels diferentes plats a cada dia del de menú setmanal que hem fet amb la cartolina blanca.

L’elaboració dels menús escolars als menjadors pot ser tot un misteri als ulls dels més petits. Una “fórmula secreta” en la que s’han de tenir en compte les recomanacions d’organismes internacionales, les normatives d’àmbit català, els coneixements nutricionals i el mateix projecte alimentari pel que fa a l’àmbit escolar. Ara teniu l’oportunitat de gaudir en família de l’elaboració d’un menú saborós, saludable i pedagògic!

Plantilla per elaborar la llista de plats en funció del grup d'aliments i ordre de plat.

 

Recepta de Roses de Sant Jordi de poma i pasta de full

Benvolgudes famílies, aquest dijous 23 d’abril celebrarem d’una manera inusual la diada de Sant Jordi. Als menjadors escolars de Teno, per aquesta jornada, cada curs hem ofert alguna recepta especial en el menú escolar, relacionat amb les roses o la literatura. És per això, que enguany, us animem a cuinar amb les vostres criatures unes postres delicioses i molt adients per Sant Jordi. Bon profit!

INGREDIENTS PER 6 ROSES

1 paquet de pasta de full

1 poma

1 llimona

Melmelada de maduixa o fruites del bosc

Canyella i sucre per decorar

PROCEDIMENT

En primer lloc encenem el forn a 180ºC perquè es vagi escalfant.

A continuació, rentem la poma i la tallem en 4 talls, traiem el cor i fem làmines molt primes. Si tenim una mandolina fantàstic, i si no, amb el ganivet.
Posem la poma tallada amb el suc d’una llimona, per evitar que s'oxidi i es torni negra, i la posem en el microones 1 minut o bé en un pot amb una mica d’aigua i al foc. No és per coure-la, només hem d’estovar la poma. Tot seguit,  la colem i la reservem.

Passem a agafar la pasta de full i dividir-la, tallant en tires de tres dits d’ample. Les pintem amb la melmelada de maduixa i posem la poma només en la meitat de la tira, que dobleguem i finalment cargolem la pasta donant forma de rosa. Ja tenim les rosetes de Sant Jordi!

Ara toca enfornar. Primer les posem dins un motlle de magdalenes i espolsem per sobre les roses una mica de sucre i canyella (això és opcional).
I ja es pot posar al forn, que tenim a 180º durant 15 minuts. Un cop cuites i fora del forn,  podeu envernissar amb un pinzell i una mica de melmelada, per donar brillantor i vermellor. Feliç Sant Jordi!

IMG 0706

IMG 0705

IMG 0704IMG 0703IMG 0702IMG 0701IMG 0700IMG 0698IMG 0697

Els menús de les llars d’infants: nous aliments, nous sabors!

MILL EL CONILL 2

Teno és una empresa de menjadors escolars capdavantera en apostar per un projecte alimentari que defensa un model saludable. Els menús que oferim per als menjadors escolars i les llars d’infants es basen en els productes de proximitat, de temporada i ecològic. Amb aquest tipus de proposta, volem despertar l’interès dels infants davant de la varietat de propostes culinàries, fomentant la incorporació de nous productes gràcies a la diversitat dels plats.

Per exemple, en els menús escolars de les llars d’infants, a partir dels 19 mesos, afavorim la introducció de nous cereals com l'ordi i la quinoa, ja que aporten nutrients molt saludables i no són refinats. A partir d’aquesta edat introduïm aliments integrals, el pa un cop per setmana i la pasta un cop al mes. I també incorporem croquetes vegetals, ja que així reduïm l'aportació de proteïna animal en favor de la vegetal, seguint les recomanacions del departament de salut de la Generalitat. Dos cops per setmana servim peix de qualitat - rap, bacallà, lluç, llenguadina-, i un cop al mes introduïm un tastet en forma d'aperitiu per introduir nous sabors o productes.

Una dieta variada, saludable i saborosa per als més petits!

Planeta menjador: Reduir,Reciclar i Reutilitzar!

Planeta Menjador és un projecte transversal que proposem per a totes les escoles. Mitjançant les diferents activitats conduïdes pels monitors de menjador, els infants aprenen hàbits i valors vinculats a la sostenibilitat. Per això, Teno proposa activitats dirigides a incorporar valors verds com per exemple: treballas manuals amb material reciclat, construcció de jardins verticals i mercat de reciclatge.

Teno posa en marxa la missió per garantir la conservació del medi ambient i la sostenibilitat, basada en la reducció,  la reutilització i el reciclatge dels residus.

A partir dels residus que generen els menjadors escolars (envasos, cartrons, etc.) la idea és poder reutilitzar-los per tal de reproduir un model de planeta sostenible per a les generacions futures. Aprendrem a ser autosuficients creant, a partir dels residus plàstics, una moneda pròpia, productes, utensilis i eines, creant un mercat d’intercanvi. A més conrearem jardins amb l’objectiu d’aconseguir pulmons verds pel nostre planeta menjador.

IMG 20200206 WA0007

Per dur a terme aquest projecte proposem realitzar diferents activitats i tallers segons els grups d’edat: Fabricar menjadores per ocells, crear escultures de plàstic, treballs manuals de reciclatge i fabricar diners de plàstic reutilitzat .

Els objectius d’aquest projecte són:

-Educar sobre la sostenibilitat a la població infantil de Catalunya.

-Sensibilitzar la població dels problemes ambientals.

-Promoure la conservació dels valors ambientals.

-Educar en el respecte al medi ambient.

Respect! Fomentem el respecte personal entre els infants

Respect! és el programa de valors de TENO per a prevenir el bullying i promoure les relacions basades en el respecte personal. Una via per a normalitzar i donar visibilitat a les bones relacions entre els infants, amb l’objectiu de construir uns circuits de relació basats en l’estima pels altres i per un mateix.

L’espai del migdia, sigui al menjador escolar o activitats de lleure, com durant les hores lectives a l’escola o el temps de les extraescolars, conformen l’univers que engloba les dimensions física i temporal on arrelen les relacions interpersonals entre els infants. Sovint, per corregir actituds errònies, es treballen programes de resolució de conflictes i detecció d’assetjament escolar, que poden ser molt valuosos en moments i situacions determinades, un cop esgotades altres vies. 

IMG 20200130 WA0042I l’hem anomenat RESPECT! Més que un programa és un dels pilars i dels valors de la filosofia del menjador escolar TENO, com ho és el silenci /calma del Sense Soroll, Somrius i l’autonomia de Jo em serveixo! En aquest sentit, des de TENO, volem anar un pas endavant i aprofundir l’educació en el RESPECTE els uns pels altres. No volem perseguir i donar visibilitat als que no es comporten amb respecte. Volem naturalitzar i normalitzar les bones relacions entre infants, amb l’objectiu de construir uns circuits de relació basats en l’estima pels altres i per un mateix. Aquest valor es treballarà diàriament, on l’equip de monitors  encoratjarà a relacionar-nos amb RESPECTE en tots els àmbits que desenvolupem a l’espai del migdia: hàbits alimentaris, socials i d’higiene.

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies. Política de Cookies