Aliments que contribueixen a potenciar la funció cerebral i la memòria

La nostra alimentació diària influeix de forma directa en la qualitat del son i la memòria. Si la nostra dieta és rica en greixos, sucres,  aliments processats i pobres en verdures i fruites la nostra memòria no serà tan eficaç i el ritme d’aprenentatge  es pot veure afectat.

Els aliments rics en antioxidants, àcids grassos omega-3, vitamines i minerals, proporcionen energia pel nostre cervell i ens ajuden protegint-nos en front malalties cerebrals. Alguns aliments són veritables potenciadors de les funcions cerebrals, estimulen la memòria, milloren la funció cognitiva i el bon flux sanguini al cervell, contribuint així, al seu bon funcionament.

Entre aquests súperaliments podem destacar :

  • El cacau : és ric en antioxidants que milloren el flux sanguini i eviten l’envelliment prematur del cervell
  • El tomàquet: és ric en una substància antioxidant, anomenada licopè, que ajuda a prevenir vessament cerebral, accident cardiovascular o ictus. El licopè es troba tant en el tomàquet cru com bé sis el consumim cuinat.
  • L’alvocat: és ric en vitamina E, que té un gran potencial antioxidant, també conté omega 3 i per tant també ens protegeixen contra l’envelliment i desgast prematur del cervell.
  • Les llavors de xia: riques en omega 3, que contribueix a protegir els teixits contra l’envelliment.  La millor manera de consumir-les, és després de deixar-les en remull unes hores o bé triturades, d’altre banda no aprofitarem l’omega 3 que contenen.
  • Els fruits secs: són un aliment amb un gran densitat nutricional ( en poca quantitat, aportant un gran nombre de nutrients). Són rics en àcids grassos essencials i minerals principalment, substàncies que també protegeixen i ajuden a mantenir una bona salut de les cèl·lules del nostre cervell.
  • El peix blau: rics en àcids omega 3 i omega 6. També en general els peixos són rics en fòsfor, mineral que contribueix directament en bon funcionament de la nostra memòria.
  • L’aigua: és el 85% dels pes del nostre cervell, per tant, és molt important mantenir-nos hidratats pel que es refereix a la nostra salut cerebral.
  • El bròcoli i espinacs entre altres verdures de fulla verda: contenen  vitamines D, K, A, y C, beta carotè, àcid fòlic, fitonutrients glucosinolats, flavonoides, fibra soluble i minerals com el calci, el ferro, el fòsfor i elpotassi. Tots aquests nutrients contribueixen a millorar la salut cerebral. En el cas del potassi a millorant la conductivitat elèctrica entre les neurones.
  • L’oli d’oliva: ric en antioxidants com la vitamina E entre d’altres, també contribueixen  a que la nostra circulació sanguínia sigui correcte i les cèl·lules del nostre cervell mantinguin un funcionament òptim.

La carbassa: conté àcid fòlic i substàncies antioxidants que ens ajuden a mantenir àgil i despert el nostre cervell, millorar la nostra memòria i el nivell de processament de la informació que rebem.

 

 

Els gustos s’aprenen

Les preferències alimentàries s’adquireixen a través de l’aprenentatge

El rebuig d’un infant davant d’un aliment nou o que no resulta familiar és normal. Aquesta reacció és coneguda com a neofòbia i es tracta d’un mecanisme de supervivència dels éssers vius davant un aliment desconegut que és percebut com una possible amenaça per desconegut.

Els pares som responsables de la salut i el benestar dels nostres fills, i l’alimentació n’és un dels pilars fonamentals. La tria dels productes més sans, l’educació del gust i, en darrer terme, l’ensenyança de quins són els aliments saludables i quins no ho són és la nostra responsabilitat.

Aquesta educació requereix de diferents actuacions per part de les famílies. En primer lloc, l’educació en l’exemple: si uns pares no mengen verdures, el més probable és que la seva descendència tampoc en mengi. Per tant, és fonamental que fem aquest exercici des de casa mostrant als nostres fills que nosaltres també tenim una alimentació sana: la imitació del model quotidià farà que la incorporació d’aliments nous sigui més fàcil.

En segon lloc, l’educació en la responsabilitat: els pares hem de triar els aliments que mengen els nostres fills, ja que posem en valor criteris que ells no coneixen com ara la salut, el valor nutricional o l’equilibri amb altres plats. Per això és molt important no discriminar determinats aliments de manera negativa o positiva (castigar amb menjar verdures o premiar amb menjar postres envasades o caramels) i ajudar-nos de recursos visuals que facin que tots els aliments resultin atractius i apetitosos als ulls dels infants: podem fer jocs amb els colors, textures, combinacions o formes dels productes al plat.

Finalment, l’educació del paladar, que es basa en la paciència i l’amor. Obligar-los a menjar o substituir l’aliment per un altre no els ajudarà a tenir una bona relació amb el menjar ni a desenvolupar preferència pel que és saludable. Si un dia rebutgen un aliment no hem de desistir ni enfadar-nos, però tampoc obligar-los a menjar-lo: la insistència pacient, mostrant repetidament aquell aliment a la nostra taula, una i altra vegada, farà que esdevingui quelcom quotidià i finalment serà acceptat amb naturalitat.

Ensenyar a menjar els nostres infants és tan necessari i important com ensenyar-los a cordar-se l’abric, a travessar el carrer o a lligar-se els cordons de les sabates. El nostre compromís i persistència és un regal pel seu benestar present i futur, i per fer d’ells adults responsables amb la seva pròpia salut i la del nostre planeta.

Montse Santalla, dietista co·legiada de Teno Menjadors

 

Visitem la cooperativa La Fageda

El passat mes de maig Teno va organitzar una sortida pels alumnes de 5è de Primària de l’escola Pau Vila d’El Papiol a la cooperativa social La Fageda. Aquesta empresa forneix els làctics –iogurts, gelats– que oferim als menús del menjador de l’escola.

La Fageda és una cooperativa integrada per treballadors amb discapacitat intel·lectual, que s’ha convertit en un referent a Catalunya de l’economia social i la producció de proximitat després de 30 anys implantada a Santa Pau (La Garrotxa).

La visita ens va permetre conèixer les instal·lacions que, al llarg de 16 hectàrees, engloben la granja amb 400 vedells i vaques de raça frisona, la sala de munyir, la fàbrica de làctics i de gelats, l’obrador de melmelades i les plantes de compostatge, tractament d’aigües residuals i biomassa.

Els valors que defensa La Fageda són compartits per nosaltres tant des d’un punt de vista alimentari com d’un punt de vista social. A nivell alimentari, Teno defensa els productes de proximitat, dels quals es pot traçar i certificar el seu origen, per la garantia de qualitat que ofereixen ja que respecten tots els processos naturals del medi:

  • Produccions sostenibles que segueixen la lògica estacional i del territori on estan implantades.
  • Productes que es produeixen a prop nostre, de proximitat, evitant agressions mediambientals amb el transport, garantint-ne la frescor i, a la vegada, fomentant l’economia local.
  • Propostes alimentàries naturals, properes al seu origen, amb coccions saludables i poc intervencionistes en els gustos i els colors originals.

A nivell social, ens identifiquem al 100% amb una visió responsable i compromesa amb la nostra comunitat i amb la societat en general, sumant capacitats i potenciant les xarxes locals.

Per tots aquests motius, és un plaer per nosaltres oferir productes de La Fageda a les taules dels nostres menjadors, i sabem de primera mà que els infants també ho gaudeixen. Sortides com les que vam organitzar amb l’escola Pau Vila permeten als alumnes no només descobrir el territori sinó també assimilar la importància de les produccions de proximitat i el valor d’una alimentació de qualitat.

 

Producció agrícola al Papiol: qualitat versus quantitat

Visitem un dels nostres proveïdors de fruita i hortalisses al Papiol. En Ramon Figueras i el seu germà Pere segueixen la tradició familiar a l’explotació de Cal Figueras del Papiol, treballant les terres per donar una producció de fruites i verdures basada en la qualitat per damunt de la quantitat.

Aquest treball de producció de qualitat es tradueix en un conjunt de gestos artesanals amb les collites: a l’hora de collir la fruita i les hortalisses, es realitza una selecció individualitzada dels productes, collint només aquells que estan en el seu punt òptim de maduració; els altres es deixen madurar al camp o a l’arbre.

També, s’esporguen les branques en el moment de creixement de les fruites quan aquestes encara són petites, i se’n deixen una o dues per branca. Aquest procediment, contrari a la producció de quantitat, afavoreix la qualitat del resultat final: les fruites que queden creixeran més gustoses i grans.

Cal Figueras també es caracteritza pel seu compromís en la millora del medi ambient, amb l’aplicació de la tècnica km 0: trasllat mínim, afavorint l’agricultura de proximitat. D’aquesta manera es garanteix la qualitat nutritiva, organolèptica i frescor dels productes. Igualment, la prevenció de plagues i tractament de malalties es fa sense pesticides ni productes químics.

Cal Figueras produeix una àmplia varietat de productes, en quantitats relativament baixes: api, bleda, bròquil, calçot, carxofa del Prat, ceba tendra, cireres del Baix, col, coliflor, coliflor verda, enciam, escarola, fava, figa, maduixot, mongeta tendra, patata, pera, poma, préssec, pruna, tomàquet i albercoc.

En Ramon i en Pere de Cal Figueras serveixen directament als menjadors de Teno més propers, garantint a les taules dels nostres infants un producte de qualitat que ha crescut amb molta cura.

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies. Política de Cookies