Comença el projecte D'equipatge l'esperança als menjadors de Teno

Ens fa molta il·lusió presentar-vos el projecte pedagògic que volem treballar aquest curs amb una quinzena dels nostres menjadors i que hem titulat "D’equipatge l’esperança".

Recollint la tradició del curs anterior en el treball dels valors i les capacitats amb el projecte Sense por tot es fa possible, enguany volem posar la nostra mirada en les vides dels nens i nenes refugiats que viuen als camps de Grècia. D’equipatge l’esperança vol adreçar una mirada solidària i empàtica a la vida quotidiana dels camps, treballant conceptes com l’amistat, l’esperança, la família o els drets humans. Per conduir aquesta reflexió, i de la mateixa manera que el curs passat vam anar de la mà de l’Anna Vives, hem decidit treballar amb l’ONG Open Cultural Center www.openculturalcenter.org, que ens acompanyarà en aquest viatge.

Per introduir el projecte, Teno ha fet arribar a cada escola una maleta viatgera carregada d’elements per treballar el tema de la vida quotidiana als camps de refugiats.

Dins la maleta, el llibre Amic meu!, editat per la ONG Open Cultural Center, posa veu a diferents històries de nens refugiats que han dibuixat el seu passat, el seu present i el seu futur. El llibre s’estructura en quatre parts: la vida a Síria, de Síria a Grècia, la vida en un camp de refugiats i el futur.

Acompanyant el llibre, el dossier pedagògic proposa diferents activitats segons cicle educatiu per treballar el tema dels nens als camps. Les escoles de Teno han aprofitat per aprofundir en aquest tema tan dramàtic des d’un punt de vista empàtic i esperançador. Alhora, i coincidint amb el Dia Escolar de la Pau i la No Violència, els nens i nenes han reflexionat sobre els valors vinculats a la pau i la convivència.

Una de les accions més importants en el marc del projecte ha estat el cicle de xerrades que els menjadors de Teno han acollit durant una mica més d’un mes, conduïdes per la ONG Open Cultural Center.

La xerrada ha contextualitzat geogràficament el conflicte de Síria i ha explicat a les aules la vida dels nens als camps de refugiats de Grècia. En Gerard, membre voluntari de l’ONG, ha mostrat imatges i explicat en primera persona el treball que les organitzacions no governamentals duen a terme als camps.

El projecte continua amb una segona fase que potencia la creativitat i l’expressió de tots els infants proposant-los plasmar els valors i idees que han après en el suport més pedagògic que existeix: un joc.

Acompanyeu-nos en aquest viatge cap a l’esperança!

 

Pau vila1

 IMG 20180206 WA0006

 IMG 4848

IMG 4893

IMG 4899

MAS I PERERA DIA DE LA PAU

foto maletes a oficina

 

L'Olla a taula a l'escola Pau Vila de Parets del Vallès

Ja fa alguns mesos que al menjador de l’escola municipal Pau Vila de Parets del Vallès apliquem el programa L’Olla a Taula amb els alumnes a partir de 2n de primària.

Aquesta escola se suma a la vintena de menjadors que tenim i que ja fa temps que apliquen aquest mètode que fomenta l’autonomia i responsabilitat dels infants al deixar-los servir directament el plat a taula, regulant ells mateixos les quantitats en funció de la seva gana.

L’Olla a Taula aporta beneficis directes tant en la salut dels nens i nenes com en l’ambient del propi menjador. D’una banda, quan els nens i nenes se serveixen directament el plat estan escoltant els senyals físics del seu organisme i, també, implicant-se responsablement en la seva pròpia alimentació. D’altra banda, aquestes actituds responsables afavoreixen un millor ambient al menjador: més silenci i més respecte que es tradueixen en un entorn més agradable on dinar.

 

Els alumnes de Pau Vila han rebut el programa amb molt interès i de manera natural i intuïtiva s’han adaptat a les noves dinàmiques: un responsable de taula, amb l’ajuda dels monitors i monitores, coordina el servei de cada plat. Cada infant, per ordre, es va servint el plat –practicant també la destresa amb alguns estris, ja que el cullerot requereix d’una certa tècnica ;) –. Els monitors i monitores del menjador s’han sorprès agradablement en veure que plats que tradicionalment “costen” (com la crema de verdures) són molt ben acceptats ja que es vinculen a actituds responsables de cada infant. Així, el fet de deixar que cadascú decideixi les quantitats afavoreix que s’hi interessin i, sobretot, que els plats quedin ben escurats!

 

 

 

Teno participa a la Commemoració del 25è aniversari de Fundació Ecom

El passat mes de desembre Teno va participar a l’acte commemoratiu dedicat a les empreses col·laboradores de la Fundació Ecom. Aquesta organització, referent a Catalunya en la integració laboral de persones amb discapacitat física, ha atès durant aquests 25 anys un total de 23.573 persones i ha gestionat 20.300 ofertes de feina. 

Sota el lema ‘Esborrem barreres. Creem Oportunitats’, ECOM va reunir a l’Hotel SB Glow de Barcelona alguns representants de les empreses que col·laboren en la integració professional de persones amb discapacitat física.

Va ser un plaer per Teno formar part d’aquest acte, corroborant el nostre compromís amb la societat i amb tots els col·lectius en risc d’exclusió.

 

 

 

Aliments que contribueixen a potenciar la funció cerebral i la memòria

La nostra alimentació diària influeix de forma directa en la qualitat del son i la memòria. Si la nostra dieta és rica en greixos, sucres,  aliments processats i pobres en verdures i fruites la nostra memòria no serà tan eficaç i el ritme d’aprenentatge  es pot veure afectat.

Els aliments rics en antioxidants, àcids grassos omega-3, vitamines i minerals, proporcionen energia pel nostre cervell i ens ajuden protegint-nos en front malalties cerebrals. Alguns aliments són veritables potenciadors de les funcions cerebrals, estimulen la memòria, milloren la funció cognitiva i el bon flux sanguini al cervell, contribuint així, al seu bon funcionament.

Entre aquests súperaliments podem destacar :

  • El cacau : és ric en antioxidants que milloren el flux sanguini i eviten l’envelliment prematur del cervell
  • El tomàquet: és ric en una substància antioxidant, anomenada licopè, que ajuda a prevenir vessament cerebral, accident cardiovascular o ictus. El licopè es troba tant en el tomàquet cru com bé sis el consumim cuinat.
  • L’alvocat: és ric en vitamina E, que té un gran potencial antioxidant, també conté omega 3 i per tant també ens protegeixen contra l’envelliment i desgast prematur del cervell.
  • Les llavors de xia: riques en omega 3, que contribueix a protegir els teixits contra l’envelliment.  La millor manera de consumir-les, és després de deixar-les en remull unes hores o bé triturades, d’altre banda no aprofitarem l’omega 3 que contenen.
  • Els fruits secs: són un aliment amb un gran densitat nutricional ( en poca quantitat, aportant un gran nombre de nutrients). Són rics en àcids grassos essencials i minerals principalment, substàncies que també protegeixen i ajuden a mantenir una bona salut de les cèl·lules del nostre cervell.
  • El peix blau: rics en àcids omega 3 i omega 6. També en general els peixos són rics en fòsfor, mineral que contribueix directament en bon funcionament de la nostra memòria.
  • L’aigua: és el 85% dels pes del nostre cervell, per tant, és molt important mantenir-nos hidratats pel que es refereix a la nostra salut cerebral.
  • El bròcoli i espinacs entre altres verdures de fulla verda: contenen  vitamines D, K, A, y C, beta carotè, àcid fòlic, fitonutrients glucosinolats, flavonoides, fibra soluble i minerals com el calci, el ferro, el fòsfor i elpotassi. Tots aquests nutrients contribueixen a millorar la salut cerebral. En el cas del potassi a millorant la conductivitat elèctrica entre les neurones.
  • L’oli d’oliva: ric en antioxidants com la vitamina E entre d’altres, també contribueixen  a que la nostra circulació sanguínia sigui correcte i les cèl·lules del nostre cervell mantinguin un funcionament òptim.

La carbassa: conté àcid fòlic i substàncies antioxidants que ens ajuden a mantenir àgil i despert el nostre cervell, millorar la nostra memòria i el nivell de processament de la informació que rebem.

 

 

Els gustos s’aprenen

Les preferències alimentàries s’adquireixen a través de l’aprenentatge

El rebuig d’un infant davant d’un aliment nou o que no resulta familiar és normal. Aquesta reacció és coneguda com a neofòbia i es tracta d’un mecanisme de supervivència dels éssers vius davant un aliment desconegut que és percebut com una possible amenaça per desconegut.

Els pares som responsables de la salut i el benestar dels nostres fills, i l’alimentació n’és un dels pilars fonamentals. La tria dels productes més sans, l’educació del gust i, en darrer terme, l’ensenyança de quins són els aliments saludables i quins no ho són és la nostra responsabilitat.

Aquesta educació requereix de diferents actuacions per part de les famílies. En primer lloc, l’educació en l’exemple: si uns pares no mengen verdures, el més probable és que la seva descendència tampoc en mengi. Per tant, és fonamental que fem aquest exercici des de casa mostrant als nostres fills que nosaltres també tenim una alimentació sana: la imitació del model quotidià farà que la incorporació d’aliments nous sigui més fàcil.

En segon lloc, l’educació en la responsabilitat: els pares hem de triar els aliments que mengen els nostres fills, ja que posem en valor criteris que ells no coneixen com ara la salut, el valor nutricional o l’equilibri amb altres plats. Per això és molt important no discriminar determinats aliments de manera negativa o positiva (castigar amb menjar verdures o premiar amb menjar postres envasades o caramels) i ajudar-nos de recursos visuals que facin que tots els aliments resultin atractius i apetitosos als ulls dels infants: podem fer jocs amb els colors, textures, combinacions o formes dels productes al plat.

Finalment, l’educació del paladar, que es basa en la paciència i l’amor. Obligar-los a menjar o substituir l’aliment per un altre no els ajudarà a tenir una bona relació amb el menjar ni a desenvolupar preferència pel que és saludable. Si un dia rebutgen un aliment no hem de desistir ni enfadar-nos, però tampoc obligar-los a menjar-lo: la insistència pacient, mostrant repetidament aquell aliment a la nostra taula, una i altra vegada, farà que esdevingui quelcom quotidià i finalment serà acceptat amb naturalitat.

Ensenyar a menjar els nostres infants és tan necessari i important com ensenyar-los a cordar-se l’abric, a travessar el carrer o a lligar-se els cordons de les sabates. El nostre compromís i persistència és un regal pel seu benestar present i futur, i per fer d’ells adults responsables amb la seva pròpia salut i la del nostre planeta.

Montse Santalla, dietista co·legiada de Teno Menjadors

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies. Política de Cookies