Planeta Menjador: Menjadores per ocells amb material reciclat

Planeta Menjador és el projecte transversal que vàrem proposar a tots els nostres menjadors escolars i que reprendrem el curs vinent. Mitjançant les diferents activitats conduïdes per l’equip de monitoratge de menjador, els infants aprenen hàbits i valors vinculats a la sostenibilitat. Per això, Teno proposa activitats dirigides a incorporar valors verds com per exemple: treballs manuals amb material reciclat, construcció de jardins verticals i mercat de reciclatge.

Els treballs manuals relacionats amb la natura desperten un interès especial entre els infants. Avui us proposem com elaborar una bonica i senzilla menjadora d’ocells amb un bric de llet. Un cop llesta la podeu omplir de llavors, fruita, pa o cereals perquè els ocells s’hi aturin a menjar quan ho necessitin. Les podeu penjar i posar a llocs de pas dels ocells; el jardí, el balcó, sempre on podeu tenir cura d’omplir-la i reemplaçar-la si cau.

Quin material ens cal?

Un bric buit de llet, regla, retolador, ganivet amb punta, tisores, dos branquillons rectes d'1 cm de gruix, cordill, menjar per a ocells.

Com ho fem?

Pas 1. Cal netejar  i eixugar molt bé el bric.

Pas 2. Pinteu-lo primer de color blanc, d’aquesta manera tapareu el disseny original per a decorar-lo millor.

Pas 3. Feu unes finestres grans en 2 dels quatre costats del bric de llet, deixant uns 5 cm per dalt i per baix, i 1 cm a dreta i esquerra. Per fer-les, primer dibuixa-les amb la regla i el retolador, i després retalla-les amb ajuda del ganivet i les tisores.

Pas 4. Decora pintant amb imaginació la menjadora.

Pas 5. Fes un forat a sota de cada finestra, a 2 o 3 cm de la vora, i passa-hi els branquillons d’un cantó a l’altre; aquests pals serviran perquè els ocells s’hi puguin estar mentre mengen.

Pas 6. Fes dos forats més a la part superior del bric que et serviran per passar-hi el cordill.

Pas 7. Omple la base del bric amb menjar per a ocells.

Ara només cal trobar el lloc adequat per penjar la menjadora! Gaudiu dels ocells i  la natura tot aprenent valors de sostenibilitat i conservació del Medi Ambient.

menjadoira pau vila

amistat menjadira ocellmenjadora isidre



 

Nova guia de l’alimentació saludable a l’etapa escolar- Recomanacions i Tendències

L’Agència de Salut Pública de Catalunya, ASPCAT, va presentar el passat dimarts dia 30 de juny la nova guia de L’alimentació saludable en l’etapa escolar, en la que s’han actualitzat tant recomanacions alimentàries i dietètiques per als infants, com aspectes vinculats a la sostenibilitat mediambiental de l’alimentació.

A continuació, i com a empresa dedicada al servei de menjadors escolars des de fa gairebé 30 anys, per una banda volem repassar els aspectes més destacats de la guia i com Teno ho aplica, i per l’altra identificar les noves recomanacions i tendències en l’alimentació en l’etapa escolar.

Cal destacar que aquesta nova guia vol promoure uns objectius que no són fàcils d’assolir i que s’han d’implementar de manera progressiva. Amb aquesta finalitat, des de Teno celebrem xerrades informatives, consensuem menús amb les AMPAs i fem activitats pedagògiques vinculades.

Amistat 1T Menjador hbits 11 2

 

Primerament, entre els aspectes a subratllar, ens trobem amb la importància de reduir l’impacte ambiental associat al consum d’aliments, sigui potenciant els aliments frescos o mínimament processats, de temporada, de producció local i de venda de proximitat, com evitar el malbaratament d’aliments i de la reducció de residus plàstics.

A Teno ja treballem des de fa temps en convertir l’espai del migdia i el menjador escolar en un entorn sostenible. Els nostres menús compten amb productes frescos i de temporada i mantenim una estreta relació amb els nostres proveïdors de proximitat per tal de contrastar que compleixen la normativa ambiental vigent. A més apropem als infants els valors ambientals amb el projecte transversal de Planeta Menjador.

En segon lloc, es fa una sèrie de recomanacions per als menús a l’escola, fent especial atenció als menús adaptats per a situacions especials i d’atenció a la diversitat, per motius de salut (al·lèrgies, celiaquia...) o per motius ètics o religiosos (sense de carn de porc, sense aliments d’origen animal) i es faciliten exemples. El projecte alimentari de TENO segueix un model flexible i inclusiu que ja contempla les adaptacions de menú necessàries per als infants, sigui pel motiu que sigui.

També es dóna gran protagonisme, com a tercer aspecte destacable, al moment dels àpats en general, com a transmissors de valors i hàbits. L’equip de Teno som conscients de la importància de garantir un programa d’hàbits en el nostre projecte pedagògic que inclou iniciatives com l’Espai del raspall, per adquirir hàbits d’higiene, Respect!, per desenvolupar valors relacionals o Planeta Menjador, sobre sostenibilitat i residus.

En quart lloc, se subratlla el protagonisme dels infants en la participació del procés alimentari, com a estratègia en l’adquisició de bons hàbits. Als menjadors escolars de Teno hem implementat iniciatives com Jo em serveixo!, que permet a les criatures guanyar autonomia per servir-se i per autoregular-se les quantitats de menjar, o Fem el menú, per aprendre sobre els grups d’aliments.                                                                                                  

Un cinquè aspecte és que la guia ha incorporat nous exemples de programacions de menús mensuals de tres i cinc dies per a les temporades de fred i de calor, així com per a menús adaptats (sense gluten, vegetarians, etc.) i suggeriments culinaris per a ambdues temporades. La dietista de Teno fa una proposta de menú mensual en detriment del menú de temporada, i amb les corresponents derivacions atenent les particularitats de cada centre. El motiu és que el menú mensual prioritza l’estacionalitat dels productes.

En sisè lloc, es vol fomentar tot el relacionat amb la sostenibilitat -productes de temporada, venda de proximitat i producció local, Peix de pesca sostenible, envasos reciclables- i es donen idees per evitar el malbaratament alimentari. Des de Teno treballem per implementar les mesures que facin més sostenibles els nostres menjadors escolars: des dels proveïdors i productes de proximitat, reduir residus al menjador oferint iogurt a granel, gerres d’aigua d’osmosi i estovalles i tovallons de roba, passant per l’eficiència energètica a la cuina, entre d’altres. Com a eines per combatre el malbaratament alimentari apliquem:

  • Reducció contaminació acústica menjador. Projecte Sense Soroll Somrius. Està demostrat que un espai harmoniós i calmat potencia uns àpats complets amb infants concentrats.
  • L’ús de plats en comptes de safates. Donat que es manté millor la temperatura dels aliments i no se serveixen tots de cop. Alhora, permet als i les alumnes ajustar la ració del segon plat a la gana que tenen després d’haver menjat el primer.
  • Jo em serveixo! Projecte que potencia que els infants s’autoregulin les racions.
  • Equip de monitoratge conscienciat. Són una peça clau per educar els infants sobre com evitar el malbaratament del menjar.
  • Peces de fruita més petites. Facilitar les quantitats adequades per evitar llençar-ne.

Per últim, s’han incorporat més idees i propostes per ajudar a augmentar l’activitat física diària, tant a l’entorn familiar com escolar. El programa d’activitats de TENO té en compte les recomanacions de la guia per garantir un sa exercici.

Canvis en les freqüències setmanals dels grups d’aliments recomanats pels menús escolars

A la nova guia s’ha arribat a un consens en les noves freqüències dels grups d’aliments recomanats pels menús setmanals del menjador escolar, augmentant la presència de llegums i hortalisses i reduint la de carns.

Als menús escolars dissenyats per la dietista de TENO és una tendència que ja portem posant en pràctica des de fa diversos cursos. De fet, al gener vam participar en un article de El Pais en referència a l’anunci del consistori d’Ada Colau sobre la reducció del consum de carn vermella als menjadors escolars dels centres educatius de la ciutat de Barcelona

A la nova guia es potencia el consum de llegums, sobretot en segons plats i es redueix el de peix, carn i ous. La freqüència de precuinats passa de 3 a màxim 2 cops al mes.

Una novetat a destacar és la desaparició del pa blanc, a partir d’ara el pa ha de ser integral i es recomana que la pasta i l’arròs també.

Per contra d’anteriors tendències, els productes ecològics els tracta com un valor afegit però remarcant que tant aquests com els de producció convencional són igual de segurs i nutritius.

Finalment fa menció als beneficis dels menús vegetarians i vegans, que s'han de poder oferir.

Podeu consultar la Guia completa aquí!

infografia

 

Una revetlla de Sant Joan segura i festiva!

La revetlla de Sant Joan és una nit màgica per celebrar, sigui en família i/o amb amics, l’arribada de l’estiu. Aquest divendres 19 de juny vàrem acomiadar un curs escolar ben estrany, on l’activitat educativa i també la dels menjadors escolars es va veure escapçada a mitjans de març per la crisi sanitària. Ara doncs, arriba el moment de donar pas a l’estiu i celebrar-ho.

A les mesures de seguretat habituals per gaudir de la nit més curta de l’any amb cura i seny, enguany cal contemplar-ne de noves. A continuació us reproduïm els consells de protecció civil i prevenció per la seguretat amb la pirotècnia. Els petards, cal utilitzar-los amb precaució. Aquests consells bàsics us ajudaran a viure una revetlla sense ensurts.

Mesures de protecció per a la COVID-19
Celebra una festa de Sant Joan única, en grups reduïts de persones (familiars o amics). Evita les festes amb aglomeracions de gent. Mantingues les mesures de protecció i higiene per prevenir contagis, com l’ús de mascareta, la distància física entre les persones, la rentada de mans amb aigua i sabó. Si fas ús de pirotècnia,  no facis servir el gel hidroalcohòlic: són incompatibles. Evita compartir menjar i estris a l’hora dels àpats.

Compra de petards

Quan anem a comprar petards, cal tenir en compte el següent: Assegureu-vos de comprar els productes pirotècnics homologats en un establiment autoritzat i deixeu-vos assessorar per un professional. Recordeu que també es poden comprar petards en línia i recollir-los a la botiga amb cita prèvia per evitar aglomeracions. I sempre seguiu les mesures d’higiene i protecció establertes a l’establiment.

 

Consells per a manipular els petards

Abans de manipular els petards cal llegir les instruccions de cada article. Sobretot no us guardeu petards a les butxaques. En encendre els petards: No subjecteu els petards amb les mans. No poseu els petards a prop de la cara ni del cos. Utilitzeu mitjans segurs per encendre el material pirotècnic: metxes i similars. Enceneu sempre la metxa per l’extrem, perquè us doni temps d’enretirar-vos. Si un petard no s’encén bé, no el toqueu fins al cap de mitja hora i remulleu-lo.

On encendre els petards amb seguretat

No llanceu coets ni petards a menys de 500 metres de zones boscoses. No llanceu mai petards contra ningú. Als llocs on es facin revetlles cal recollir la roba estesa i els tendals, i tancar portes i finestres. No encengueu cap petard dins les cases. No llanceu ni manipuleu petards des de balconades ni finestres. Tingueu cura del mobiliari urbà a l’hora de llençar un petard.

Bona revetlla de sant Joan 2020!
Font: Protecció Civil

2 consells revetlles sant joan 2020 carrusel.jpg 1069589618

5 consells revetlles sant joan 2020 carrusel.jpg 1069589618

6 consells revetlles sant joan 2020

7 consells revetlles sant joan 2020

Producte de proximitat: Sardines en escabetx

La sardina és peix blau ric en minerals essencials com el calci, el ferro, el iode i sobretot és una font important dels famosos àcids grassos omega-3, bons per al cor i el cervell. Als nostres menjadors escolars sempre tenim en compte el producte de temporada i proximitat. Sabies que hi ha una època de l'any en la qual les sardines tenen més greix, i una altra en què estan més seques? En l’època en què tenen més greix és quan són bones per menjar a la brasa –durant els mesos que no porten erra, les sardines es poden coure i són molt saboroses. Avui us proposem una recepta fresca i saborosa, que segur que encantarà a grans i petits!

SARDINES EN ESCABETX

Ingredients:

400 g de sardina fresca // farina// 1 cabeça d'alls //2 pastanagues// 3 Cebes tendres// 2 gots d'oli d'oliva verge extra// 1 got de vinagre // 3 fulles de llorer// 2 cullerades de pebre vermell dolç// aigua (si cal)// sal/

Recepta:

Primer comencem per netejar les sardines. A continuació s'enfarinen i es fregeixen amb força oli. Un cop fregides es van col·locant en una cassola de fang amb el llorer. Després, en el mateix oli, es fregeixen els alls. Quan comencen agafar color hi afegim la ceba i la pastanaga tallada, tot seguit hi vessem el pebre vermell, ho remeneu una mica i immediatament (abans no es cremi el pebre).

Molt a poc a poc, afegiu un got de vinagre a la paella. Molt de compte!!! Que fa una reacció una mica bèstia i se us pot encendre la paella. Tingueu a punt una tapa per si de cas. I repeteixo, a poc a poc.

Esperem que arrenqui el bull i aleshores ho aboquem a la cassola de fang on tenim les sardines. Un cop es refredi, ho cobrim amb paper film i es deixa reposar a la nevera 4 o 5 dies.

I ja tenim llest un plat nutritiu i refrescant! Podeu acompanyar les sardines en escabetx amb una amanida de tomàquet i espàrrecs blancs i pa torrat.

SAVE 20200609 105202SAVE 20200609 105214SAVE 20200609 105233SAVE 20200609 105250SAVE 20200609 105302

Producte de proximitat: Benvinguts els espàrrecs blancs!

És temps d’espàrrecs blancs i cal aprofitar al màxim els productes de temporada! A Teno sempre potenciem la presència dels productes frescos, de temporada i proximitat en els menús dels nostres menjadors escolars. Els espàrrecs són les tiges i els brots tendres de l’esparreguera, planta de la família de les liliàcies. Els podem trobar silvestres als boscos mediterranis a l’inici de la primavera (Asparagus acutifolius aphyllus) o ser de cultiu (Asparagus officinalis). Els de cultiu poden ser de color blanc, quan creixen sota terra, o verds, si estan en contacte amb la llum del sol.

A l’hora de triar els espàrrecs, perquè siguin frescos ens hem de fixar en què les puntes estiguin tancades i siguin fermes, i la millor manera de conservar-los a la nevera és embolicar-los amb un drap humit. Els espàrrecs es poden cuinar al vapor, a la planxa, al forn o fregits, i en tot tipus de preparacions: sopes, acompanyats de maionesa, en una truita, en una pizza...

Ara que arriba la calor, gaudiu dels espàrrecs blancs frescos. Només cal bullir-los, i un cop freds, amanir-los amb oli d’oliva i sal i pebre. S’ha de valorar que de l'espàrrec s’aprofita tot! Amb les puntes i les pells podeu fer una deliciosa crema vegetal : 1 porro, 1 patata, 1 ceba i les cues i pells de l’espàrrec. La serviu amb crostons de pa torrat i teniu un primer plat deliciós!

Valor nutricional

El component principal dels espàrrecs és l’aigua (92%), seguit dels hidrats de carboni, la proteïna i la fibra. Aquesta fibra, per al seu alt contingut en fructooligosacàrids té un efecte prebiòtic molt positiu ja que afavoreix el desenvolupament de la flora intestinal beneficiosa per a la nostra salut.
A més, els espàrrecs són rics en potassi i pobres en sodi per això tenen un efecte diürètic; i contenen sofre que reforça el teixit dels cabells, la pell i les ungles.

Ja sabeu, doneu la benvinguda als espàrrecs blancs i bon profit!

font: Servei de Salut Pública i Consum. Diputació de Barcelona

 

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies. Política de Cookies