El silenci és essencial per regenerar el nostre cervell

Recuperem aquesta interessant entrevista de la Contra de La Vanguardia amb Michel Le Van Quyen, neurocientífic, que  ha investigat els efectes del silenci en el nostre organisme.

Projectes, viatges, conferències, tot va quedar anul·lat aquell matí de fa dos anys en la qual Michel es va despertar amb una paràlisi facial. Li van diagnosticar esgotament i li van prescriure repòs absolut. Va ser així com va descobrir els beneficis del silenci, que, una vegada curat, va decidir investigar. El resultat és Cervell i silenci (Plataforma), en el qual analitza valent-se de la neurociència els diferents tipus de silenci i les seves conseqüències en el nostre cos i cervell recorrent a recerques recents: “Hi ha un silenci exterior, que és l'absència de soroll, i un silenci interior: aquests moments en què aconseguim reduir el soroll de fons dels nostres pensaments, tots dos són essencials per a la nostra salut”. Un llibre esclaridor que ofereix claus per a viure en equilibri.

Pots llegir l’entrevista completa aquí https://www.lavanguardia.com/lacontra/20191105/471389769136/el-silencio-es-esencial-para-regenerar-nuestro-cerebro.html

 

                                                                        4.7.1379246778 LaVanguardia 20191105 CAS CAT 992x558LaVanguardia Web

Celebrem el Dia Internacional de la Pau!

Cada 30 de gener, des de 1964, se celebra el Dia Escolar de la No-violència i la Pau (DENIP) per recordar el llegat de Mahatma Ghandi el dia que es commemora l’aniversari de la seva mort.

Als menjadors escolars de TENO programem cada any un seguit d’activitats relacionades amb la finalitat d’educar amb valors els infants durant l’espai del migdia. Namasté! La varietat de les propostes de lleure educatiu per commemorar el Dia Escolar de la No-violència i la Pau als menjadors escolars de TENO va, des de la construcció d’un mural amb missatges de pau, fins a l’elaboració d’un receptari de cuines del món, passant per tallers i jocs de cooperació. A continuació, hem fet un recull d’imatges al nostre instagram que mostren els infants en acció!

IMG 20200130 WA0039IMG 20200130 WA0044

Barcelona proposa nous menús escolars amb menys carn vermella i més proteïna vegetal

Ahir dijous 30 de gener, l'Ajuntament de Barcelona i l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) van presentar en roda de premsa una nova proposta de menús escolars amb menys carn vermella i/o processada i més proteïna vegetal. Els mitjans de comunicació se n'han fet ressò i com a empresa dedicada als menjadors escolars des de fa més de 25 anys, des de TENO hem aportat la nostra visió com a experts. En l'article de El Pais que reproduïm a continuació, s'expliquen les recomanacions de l'Ajuntament  i nosaltres expliquem com  treballem ja en aquesta línia de reduir la proteïna animal dels menús escolars. 

Colau pide a las escuelas que reduzcan la carne roja en los comedores (El Pais, 30 /01/ 2020)

Barcelona busca disminuir el consumo de proteína animal y aumentar el de vegetal

 por Clara Blanchar

 
Por motivos de salud y para luchar contra el cambio climático, porque la producción alimentaria también es responsable de las emisiones de efecto invernadero. El gobierno de la alcaldesa de Barcelona, Ada Colau, de la mano de la Agencia de Salud Pública de Barcelona (ASPB), ha lanzado una recomendación a las 411 escuelas e institutos de la ciudad para que modifiquen los menús: que reduzcan la presencia de carne roja (ternera, cerdo y cordero) y procesada (salchichas, croquetas, hamburguesas) y aumenten la de proteína vegetal.

 La Agencia es quien supervisa (recomienda, pero no obliga) los menús de todos los centros de la ciudad, públicos, concertados y privados. Y, concretamente, su propuesta de menús consiste en que, de los cinco días de la semana, nunca haya proteína animal en los primeros platos (carne en los macarrones, por ejemplo). Y en los segundos, dos días sean de proteína vegetal (legumbres) y los otros tres, proteína animal. Pero solo uno sea de carne roja y los otros, de otra proteína animal, como huevos, pescado o carnes blancas (pollo, pavo o conejo).

 Lo han explicado este jueves la concejal de Salud, Gemma Tarafa, y la gerente de la ASPB, Carme Borrell. Tarafa ha recordado que la reducción del consumo de carne en las escuelas de la ciudad es una de las medidas previstas en la Declaración de Emergencia Climática de Barcelona. Las dos han admitido que la mayoría de escuelas de la ciudad ya evitan la presencia de carne roja más de un día a la semana. Sin embargo, han presentado un estudio realizado en 116 escuelas que muestra que el 34% de los menús contienen carnes grasas (rojas y procesadas) dos o más veces. Y el 90% no ofrece ninguna proteína vegetal de segundo.

Borrell ha argumentado que en los informes realizados por la Agencia hay datos que refuerzan la necesidad de cambiar los menús y ha defendido que está demostrado que la dieta mediterránea (basada en la importancia de la fruta y la verdura y en disminuir la proteína animal) mejora la salud de la población.

La Agencia ha constatado que el 78% de los niños entre 3 y 4 años y el 42% de los adolescentes entre 13 y 19 años comen carne tres o más veces a la semana, el umbral por encima del cual la Sociedad Española de Nutrición considera excesivo el consumo. Borrell ha apuntado además que la prevalencia de la obesidad es del 7% entre los niños de 3 y 4 años de la ciudad y del 13% en los de 8 y 9 años, y que "la obesidad es más frecuente en escuelas de territorios desfavorecidos".

Desde Teno, una empresa que gestiona comedores escolares, su gerente, Eduard Terrades, explica que desde que hace unos años la Organización Mundial de la Salud recomendó reducir la ingesta de carne roja, "hay una tendencia en las escuelas a disminuir su presencia en los menús". Su firma ya ha introducido segundos platos elaborados con proteína vegetal. Por ejemplo, hamburguesas a base de legumbres, verduras y queso, o quinoa y kale, legumbres cocinadas de distintas formas, o incluso "puntualmente, pizza vegetal". "Se trata de hacerlo de forma atractiva, porque además de ser saludable, la comida también es un placer", resume. 

Terrades reconoce que no siempre es fácil y agradece que administraciones como el Ayuntamiento "ayuden a trabajar en la concienciación". Porque, relata, "aunque está demostrado que es saludable no siempre es fácil que lo entiendan los alumnos y sus familias". A menudo, los padres expresan dudas sobre si la ausencia de proteína animal puede, por ejemplo, restar energía a sus hijos.

Com funciona el nostre Protocol d’Al·lèrgies?

Cada cop, en la nostra societat actual, ens trobem amb l’augment d’al·lèrgies i intoleràncies alimentàries en general i en especial, entre els més petits. Davant d’aquesta realitat, Teno realitza un estricte protocol de seguiment i coordinació d’al·lèrgies dins dels nostres menjadors escolars, que consta d’un complet circuit de seguretat. Vols saber-ne més? 

SEAT 1T menjador

En primer lloc, la família ha d’informar i aportar un certificat mèdic amb la patologia alimentària que presenta el seu fill o filla en el moment de la inscripció al menjador escolar. A continuació s’haurà d’especificar: el diagnòstic, els al·lèrgens, la sensibilitat al·lèrgica, la llista d’aliments permesos i prohibits, la simptomatologia en cas d’accidents i el protocol d’actuació en cas d’accident. Des de TENO sempre recomanem a les famílies reunir-se amb els responsables del menjador escolar per aportar la informació addicional que considerin.

Amb l’informe mèdic i el recull d’informació requerida, des del departament de dietètica de TENO es dissenyen uns menús escolars a mida i adequats a les necessitats particulars de l’infant. Aquesta derivació però, sempre es fa procurant que sigui el màxim similar al menú basal del menjador escolar.                

  Cal subratllar que als menjadors escolars de TENO extremem les mesures de seguretat alimentària a l’hora d’elaborar i manipular aquest tipus de menús escolars. Els responsables de cuina i de menjador revisaran de forma estricta la composició dels plats, verificant els ingredients i totes les traces que puguin afectar, seguint un protocol d’al·lèrgies de doble verificació. A més, durant el servei del menjador escolar, les al·lèrgies als aliments estaran indicades en una llista i cada cop que surti el plat de cuina es supervisarà i registrarà dos cops, pel cuiner i pel monitor de menjador el serveixi. A l’hora de servir les taules també es procedirà a senyalitzar el lloc on s’haurà de servir alguna dieta especial.

 

NOTA: Aquest és un resum del protocol de seguretat de TENO, ampliat per a treballadors i centres escolars en el dossier corresponent.  

Descobreix els bàguls pedagògics itinerants!

Els baguls de Teno són un conjunt de recursos temàtics que viatgen pels nostres menjadors escolars amb l’objectiu d’apropar, mitjançant el joc, una sèrie de valors i coneixements en funció de la seva temàtica. Agafa el passaport i uneix-te al nostre “tour” pedagògic! 

Els continguts lúdics i pedagògics s’actualitzen regularment, inclosos jocs i material específic segons la temàtica del bagul. Cada bagul roman a l’escola unes quatre setmanes aproximadament i ve acompanyat d’unes fitxes explicatives que ajuden als monitors i monitores de menjador a ampliar els recursos que ofereix. Entre els equipatges més destacats trobem el Bagul de la Solidaritat, un recull de jocs i dinàmiques per treballar els valors de la companyonia entre els infants, o La Maleta Calidoscopi, que ofereix recursos sobre la coeducació i igualtat de gènere. Altres baguls que roden pels nostres menjadors escolars són:

  • Bagul de jocs tradicionals.
  • Bagul de malabars.
  • Bagul d’esports.
  • Bagul de músiques del món
  • Bagul de construccions.

 El Drac 1T bagulsEl Drac 1T baguls 2

  

 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies. Política de Cookies