L’Aventura de les Emocions, el nou superaliment dels menjadors escolars

L’Aventura de les Emocions és el nou programa pedagògic que TENO està posant en pràctica als menjadors escolars durant aquest curs. A través de contes, jocs, l’expressió corporal i els treballs manuals- i amb el guiatge de l’equip de monitors/es de menjador - s’acompanya als infants en el seu desenvolupament emocional. Per facilitar eines pedagògiques relacionades, l’equip professional de Teno està rebent una formació de sis setmanes sobre intel·ligència emocional i organitzada per l’Escola EFA.
Aquest any és ple d’emocions intenses i d’incertesa. Després del confinament, i amb les noves mesures de seguretat a les escoles , fa que sigui més necessari fer un incís en el món emocional dels infants i cal que ho treballem a l’espai del menjador escolar. L’educació emocional afecta el desenvolupament de l’alumnat: incentiva la seva motivació, predisposa a actituds més positives, millora les seves relacions i facilita millors resultats acadèmics.
A TENO volem desenvolupar-ho i, de la mà dels/les monitors/es de menjador, els més petits aprendran a descobrir els seus sentiments i saber gestionar-los correctament, a través de metodologies actives, vivencials i participatives, enfocades al procés de reflexió, cohesió de grup, aprenentatge cooperatiu i al protagonisme infantil.

LES ACTIVITATS
Una de les formes més pràctiques i divertides per expressar les emocions és a través dels contes, jocs, l'expressió corporal i els treballs manuals.
Els contes
Triar i explicar un conte per engegar el fil conductor.

Els treballs manuals
Proposar fer treballs manuals en grup. Creiem que necessiten el contacte amb altres iguals i saber fer treballs en comú.

L’expressió corporal i els jocs
Una manera més dinàmica i lúdica per gestionar emocions amb llenguatge no verbal i lleure.

Entre les diverses activitats que estem implementant a l’espai del migdia, trobem El monstre de colors, on els infants posen color a les seves emocions fent treballs manuals i dibuixos relacionats, per aprendre a identificar-les i gestionar-les. Fotos: Escola Tagamanent (La Garriga)

tagamanent 4tagamanent 3tagamanent 5

O aprofitar les celebracions com Halloween per crear personatges com el Fantasma Menjapors. Una dinàmica per animar als nens a ser conscients i expressar les seves pors i jugar a alliberar-se. Fotos: Escola Santa Anna (Premià de Dalt)

Santa Anna menjapor 2Santa Anna menjapor 1Santa Anna menjapor 3

Per aconseguir que un nen creixi, en tota la dimensió de la paraula, no n’hi ha prou amb l’adquisició de coneixements. Generar un clima emocional positiu al menjador escolar també influirà de forma decisiva en el seu desenvolupament. Si l’educació ha de ser un procés d’aprenentatge per a la vida, les emocions són molt importants i les hem de tenir en compte.

“Educar la ment sense educar el cor, no és educació en absolut”. Aristòtil.  

Tastet d’Hummus de Remolatxa i Cigrons

L’espai del migdia és ideal per aprendre a conèixer nous aliments, sabors i textures. A Teno, mitjançant eines pedagògiques, acompanyem als infants en l’aventura de créixer i aprendre. El tastet és un aperitiu que oferim trimestralment als menjadors escolars amb l’objectiu d’engrescar els infants en la descoberta del seu propi paladar.

L’aprenentatge es desenvolupa dins del mateix menjador escolar on l’alumnat, amb el suport de l’equip de monitoratge , comparteix àpats i descobreix noves receptes i aliments de proximitat. El format del tastet permet als infants, de forma lliure i autònoma, provar noves fórmules i productes per tal d’enriquir el seu ventall gustatiu.

remolatxa ingredients

 

remolatxa hummus 1


Aquesta tardor hem proposat el Tastet d’Hummus de cigrons i remolatxa, una versió renovada amb un producte de proximitat, la remolatxa, força desconeguda pels menuts. Un sabor dolç i un color llampant, que ben segur criden la seva atenció. Però a més la remolatxa és un aliment especialment ric en antioxidants i en vitamines C i B, potassi i carotens, és energètic i té un alt contingut en ferro.

Ingredients
Cigró cuit
Remolatxa fresca
All
Comí
Llimona
Oli d’oliva
Sal

Preparació
Colem el cigró i guardem l'aigua per anar afegint un cop triturem els ingredients.
Bullim i trossegem la remolatxa , pelem l'all i fem el suc de les llimones.
En un recipient fondo posem els cigrons, la remolatxa ratllada, l’all, l’oli, la sal, el comí i el suc de la llimona. Ho passem tot per el trituradora i anem afegint l'aigua de la cocció, fins a tenir la textura desitjada.
Ho podem acompanyar de bastonets de pastanaga, cogombre o pa.

Divendres 20 de novembre servirem l’hummus de remolatxa als nostres menjadors escolars. Bon profit!

 remolatxa hummus 2

Teno i els menjadors escolars a l'Ofici d'Educar de Catalunya Ràdio

Aquest dissabte passat, 31 d'octubre, vàrem participar en el programa de l'Ofici d'Educar, que condueix la periodista Elisabet Pedrosa, sobre la situació del sector dels menjadors escolars.

Podeu escoltar el programa sencer dedicat als menjadors escolars aquí

IMG 20201020 WA0012

 

Les empreses de menjadors escolars han fet un gran esforç per adaptar-se al projecte educatiu de cada escola i als espais de cada centre (des d'un gimnàs fins a un vestíbul o la mateixa aula) i als continus canvis de normatives. La majoria de monitors de menjador expliquen que els infants el que troben més a faltar són les abraçades, i per aquesta raó Teno Menjadors ha creat el projecte Aventura de les emocions per ajudar les criatures a expressar-se com se senten, a l'Espai migdia.

 

Vols saber com engrescar els infants amb els aliments?

Els infants sovint passen per fases en les quals refusen menjar certs aliments, s’encaparren amb alguns plats específics, o es distreuen fàcilment durant els àpats. A mesura que la canalla desenvolupa la seva personalitat, un dels mitjans que utilitzen per demostrar la seva independència és la seva actitud a taula i la tria del seu propi menjar. Com a professionals en l’àmbit dels menjadors escolars hem volgut recopilar alguns consells per a millorar la relació dels vostres infants amb la seva alimentació.

IMG 20201007 143310

Participar en la compra setmanal i escollir aliments

Als nens i nenes els agrada decidir què menjar. És positiu deixar-los prendre decisions, assegurant-nos que tenen una alimentació equilibrada. Compartir el temps de la compra, que escullin productes i deixar que s’impliquin en la preparació dels àpats, pot ser la millor via per obrir-los la gana!

Introduir nous aliments sovint i des de ben petit

Davant el rebuig de certs aliments, cal temps i paciència, perquè la quitxalla accepti nous sabors i textures. Però hem de continuar oferint-los i molt probablement arribarà a acceptar-los i a apreciar-los.
A Teno, seguint aquesta estratègia, també potenciem la descoberta de nous aliments amb el format de Tastet i que servim amb molt d’èxit de tres a quatre cops l’any als menús escolars. Un plat de petit format i com a aperitiu que s’ofereix als infants de manera opcional i amb l’objectiu de despertar la seva curiositat.

Convertir els àpats en estones en agradables en família

Moltes famílies temen l’hora de dinar o sopar perquè es converteix en un llarg estira-i-arronsa per aconseguir que l’infant mengi alguna cosa. Sovint ho acompanyem de distraccions com tablets, mòbils, o joguines. En aquesta batalla per omplir la boca dels menuts, allarguem l’estona del dinar i ho convertim en una experiència negativa i avorrida per a tothom.
L’experiència serà més positiva si dipositem petites porcions de cada aliment en cada menjada i li donem més si s’acaba el plat, com a reforç positiu. I us recomanem donar sempre aigua perquè massa llet o suc pot fer perdre la gana del nen o nena.

Evitar els menús infantils per ampliar el ventall de plats

Els infants han d’aprendre a menjar de tot i les cartes dels restaurants poden aportar un ventall variat i suculent, sense caure en la simplicitat del típic menú infantil.

El menjar no és ni un premi ni un càstig

Recordeu defugir de donar recompenses per menjar. També és important evitar les amenaces i càstigs, aquestes reforcen una actitud encara més negativa davant els àpats.

No hi ha aliments bons i dolents, sinó habituals i puntuals

Per tal d’educar els infants en la seva nutrició, evitarem qualificar els aliments en “bons” (per exemple les pomes) i “dolents” (la xocolata). És millor parlar dels “aliments de cada dia”, com fruites i verdures, cereals o pa i “aliments d’alguns dies” com les patates fregides i dolços, que no són part de la dieta habitual.

En aquestes recomanacions cal destacar que les famílies sou el millor exemple per engrescar als més petits en els aliments saludables. Els encanta imitar el que fan els grans! Bon profit!

IMG 20200923 124630 1IMG 20201015 WA0005IMG 20200915 WA0075

 

Planeta Menjador: Menjadores per ocells amb material reciclat

Planeta Menjador és el projecte transversal que vàrem proposar a tots els nostres menjadors escolars i que reprendrem el curs vinent. Mitjançant les diferents activitats conduïdes per l’equip de monitoratge de menjador, els infants aprenen hàbits i valors vinculats a la sostenibilitat. Per això, Teno proposa activitats dirigides a incorporar valors verds com per exemple: treballs manuals amb material reciclat, construcció de jardins verticals i mercat de reciclatge.

Els treballs manuals relacionats amb la natura desperten un interès especial entre els infants. Avui us proposem com elaborar una bonica i senzilla menjadora d’ocells amb un bric de llet. Un cop llesta la podeu omplir de llavors, fruita, pa o cereals perquè els ocells s’hi aturin a menjar quan ho necessitin. Les podeu penjar i posar a llocs de pas dels ocells; el jardí, el balcó, sempre on podeu tenir cura d’omplir-la i reemplaçar-la si cau.

Quin material ens cal?

Un bric buit de llet, regla, retolador, ganivet amb punta, tisores, dos branquillons rectes d'1 cm de gruix, cordill, menjar per a ocells.

Com ho fem?

Pas 1. Cal netejar  i eixugar molt bé el bric.

Pas 2. Pinteu-lo primer de color blanc, d’aquesta manera tapareu el disseny original per a decorar-lo millor.

Pas 3. Feu unes finestres grans en 2 dels quatre costats del bric de llet, deixant uns 5 cm per dalt i per baix, i 1 cm a dreta i esquerra. Per fer-les, primer dibuixa-les amb la regla i el retolador, i després retalla-les amb ajuda del ganivet i les tisores.

Pas 4. Decora pintant amb imaginació la menjadora.

Pas 5. Fes un forat a sota de cada finestra, a 2 o 3 cm de la vora, i passa-hi els branquillons d’un cantó a l’altre; aquests pals serviran perquè els ocells s’hi puguin estar mentre mengen.

Pas 6. Fes dos forats més a la part superior del bric que et serviran per passar-hi el cordill.

Pas 7. Omple la base del bric amb menjar per a ocells.

Ara només cal trobar el lloc adequat per penjar la menjadora! Gaudiu dels ocells i  la natura tot aprenent valors de sostenibilitat i conservació del Medi Ambient.

menjadoira pau vila

amistat menjadira ocellmenjadora isidre



 

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per obtenir els nostres serveis, recollir informació estadística i incloure publicitat. Si continua navegant accepta la seva instal·lació i ús. Podeu canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies.